Иван Стоянов е от онези млади фермери, които не се притесняват да рискуват, инвестират и да се развиват. Благодарение на големия му предприемачески дух, той успява да затвори цикъла на своето стопанство и от семеен, бутиков бранд да е на път да превърне своето производство в световно разпознаваем продукт.

Гласувайте: Виждате ли смисъл от приемите по ПРСР? 

"Стопанството ми е средно по големина. Обработвам бяха около 7 000 дка, впоследствие се наложи да ги редуцирам заради повишение на горива и всички консумативи и постигнах около 1000 дка. Мога да кажа, че с 1000 дка изкарвам същата печалба като със 7 000 дка. В стопанството отглеждам 140 едри преживни животни, породите Абърдийн Ангус - черен и червен, както и Херефорд", разказа младият фермер за Агри.БГ.

Иван Стоянов не е наследствен фермер. Интересът си към животновъдството той свързва най-вече с любовта към природата.

"Всичко тръгна още с родителите ми, които се занимават с месопреработка. Впоследствие ние решихме лека-полека да затворим цикъла - да си отглеждаме животните, да си произвеждаме и фуражите за тях, за да имаме качество. Ние сме едно малко, бутиково предприятие и нашата единствена цел е качеството. Смея да твърдя, че произвеждаме над 450 артикула, като една голяма част от тях са сезонни, а малка - целогодишни. Основно сме на вътрешния пазар, на локално ниво и близките общини до нас. Зареждаме и курортния град Велинград основно хотелите. Мога да се похваля, че в момента осъществявам една сделка с Великобритания за снабдяване на над 450 супермаркета", добави той.

Телеугоително стопанство на семейството се намира в село Боримечково, област Пазарджик. А месото от тях се предлага под марката МATADOR. Към момента Иван е зает с изготвянето на платформа и онлайн магазин за директни продажби.

"Поради естеството ми на работа записах и зооинженерство в Тракийски университет в Стара Загора. Оттам впоследствие започнах да търся други ниши, свързани с животновъдство, преработка и търговия, специално откъм месни продукти. В един момент реших да направя нещо, което все още го нямаше на пазара и беше един от най-големите проблеми. Това, че аз като животновъд и всички мои колеги, трудно намираме пазар и най-вече пазарът много трудно намира нас. Основно досега сме били с един до трима прекупвачи поради, което се налага да продаваме на много ниска цена и печалбата остава някъде другаде, а не при нас. Затова създадох първата специализирана платформа за онлайн търговия на селскостопански животни - rancho.bg", сподели Иван Стоянов.

Животните си Иван отглежда боксово, а относно по-високите разходи младият фермер споделя, че няма как да ги компенсира.

"На първо място трябва да бъдат боксово отглеждане, а не пасищно, въпреки че при пасищното отглеждане казват, че цената на месото била по-скъпа. Аз не съм много съгласен с това. Особен минус при боксовото отглеждане е, че угояваш - храниш постоянно, няма паша, няма откъде да икономисаш пари. Дори сега по време на кризата, когато скочиха драстично и фуражите, и горивата, не можеш да направиш икономия. Това е живо животно и то трябва да си вземе неговото. 


Няма как да компенсирам по-високите разходи. Всяко едно животно си има определена дажба и то трябва да си я вземе за деня. Иначе ако му намаля дажбата, това означава да ми падне прираста, удължаваме периода на угояване и икономически става нерентабилно", категоричен е той.

Младият фермер призна, че според него "стек културата" у нас все още не е напълно развита.

"Да си призная малко ни куца културата на хранене на нас. Това от една страна се дължи на може би ниското заплащане в държавата ни. Един качествен стек излиза доста скъпо за нормалния потребител и успехът ще е единствено към експортно ориентиране", заключи Иван Стоянов.