В края на една трудна и противоречива година потърсихме мнението на специалистите от Агринайзър, които анализираха за нас годишния ход на зърнения пазар и споделиха какво може да очакваме през наближаващата 2021. 

Изминалите 365 дни ще останат в историята с пандемията COVID-19, която накара света „да замръзне“ в прекия и преносен смисъл на думата. Президентските избори в САЩ, големите политико-търговски амбиции на Китай и Русия, нивата на безработицата в световен мащаб, лицето на терора и още други събития определят тази година като изключително тежка за човечеството.
За това, какво е отражението на всички тези фактори върху световните и местни зърнени пазари ни разказва екипът на единствената по рода си платформа за търговия със зърно – Агринайзър.

Каква беше 2020 година по отношение на търговията със зърно?

„Всичко случило се през годината, което споменахте рефлектира с пълна сила върху глобалната и локална търговия със зърно“, споделя основателят на компанията Кристиан Иванов.

"Всъщност темата е много дълга и на нея ще посветим първия си пазарен обзор от новата година, в който ще направим анализ на цялата предходна 2020-та. Най-общо казано пандемията оказа невиждан икономически натиск, изборите в САЩ минаха като ураган през световните борси, Китайският апетит за внос на зърно започна да диктува световната търговия, а Русия измъкна от ЕС мястото на износител номер едно“.

Къде остана България на световната зърнена карта? 

„Мястото на страната ни винаги е било на зърнената карта. Чисто географски, нашата позиция е много интересна – ние сме част от Черноморския басейн, външна граница на ЕС и своеобразен мост между изтока и запада. 
В този смисъл търговията със зърно у нас през годината беше повлияна в значителна степен. Черноморският регион е предпочитана дестинация за зърно, добивите в Румъния и Украйна, както и апетитите на Турция също повлияха върху цените на зърното у нас“, споделя анализаторът на компанията Боян Иванов.

„Знаете, че във времето Агринайзър си извоюва името - реалният пазар. Договарянето на сделки и постоянната комуникация, която тече между продавачи и купувачи в платформата генерира прозрачна и достоверна информация за нивата на цените на зърното. 
В този дух на мисли, аз имам шанса да коментирам реално случващото се в страната. За една година скокът в цените на пшеницата и царевицата е с около 20-25%, а при слънчогледа достигна 40%“.

„Въпреки, че спадът в производството на годишна база за страната не е толкова драстичен, то размерът на средния добив падна значително. Това постави производителите в положение да търсят рентабилност с по-малко количество зърно, което доведе и до скока в цените. За година през платформата преминаха хиляди преговори и сделки и ние много внимателно проследихме поведението както на продавачи, така и на купувачи“.

„Имаше отлив на купувачи за кратък период от време, но в крайна сметка търговията отново се завърна към нормалното – всичко е баланс между търсене и предлагане. Въпреки, че сегашните нива са по-високи спрямо миналогодишните аз ги наричам компромисни цени, защото те са резултат от постигнатия консенсус между продавач и купувач в едни доста нетипични условия. 
Тук освен икономическия, визирам и климатичния фактор, който повлия на много места по света, включително и България. За това как се определят цените сме посветили отделна тема в нашия блог“, обобщи анализаторът.

С какво Агринайзър улесни търговията през 2020?

„Краткият отговор е – търговия без комисиони, на реални цени, с реални хора в сигурна среда“, разказва за платформата нейният основател Кристиан Иванов.

„От самото си създаване, Агринайзър работи в една посока - не да променя, а да надгражда конвенционалната търговия. Мисията ни е да осигурим една честна, прозрачна и равнопоставена среда, в която продавачи и купувачи могат да договарят своите сделки 100% ефективно и в същото време да са отлично информирани за пазара“, споделя Кристиан.

„Обикновено действията определят резултата. В нашия случай действията донесоха такъв резултат, който определи следващите стъпки в компанията. Титлата за реален пазар, с която ни гласуваха доверие потребителите начерта и нашите следващи стъпки. Така, през годината осъществихме стратегически партньорства с част от най-авторитетните световни агенции, с които обменяме реална и актуална информация, която намира място в нашите седмични обзори“. 

„Други действия пък са резултат от предпочитанията на потребителите“, повдигна завесата Иванов. „Така например, от началото на годината ще включим нова функционалност, която дава на клиентите ни пълна свобода – те ще могат да публикуват офертите си анонимно или публично. Така всеки ще може да търгува по най-удобният за него начин, анонимно - разменяйки предложения през платформата до постигне на взаимно изгодна сделка, или директно - свързвайки се по телефона с отсрещния продавач или купувач“.

Какво да очакваме от 2021 година?

Според анализатора на компанията предстои една динамична година, в която обратите може да настъпят от различни страни. „От гледна точка на времето, България седи на пътя на променящия се климат. Първият жокер ще дойде след презимуването на есенниците и от характера на идващата пролет. 

Развитието на ситуацията с COVID-кризата е икономически и логистичен камък, тежащ върху цените на зърнените и маслодайни култури. Политиката на бъдещият президент Байдън, колкото и да ни се струва далечна също може да влияе директно на търговията у нас през петрола“, завърши своята прогноза Боян.

За плановете на компанията през новата година, Кристиан сподели: „С всяка изминала година потребителите на платформата и доверието, което те ни гласуват расте все повече. За да продължим в тази посока сме планирали куп нови функционалности, за част от които вече споделих. Други, включват стъпването на компанията на международната сцена, което ще бъде мост за продавачи и купувачи между различните държави. 

Представете си, да търгувате зърно директно през мобилното си устройство с нови партньори, които се намират в съседна Румъния, Гърция или другаде в ЕС. Това ще даде нов тласък и поле за развитие на всички участници от зърнения бранш. Планирали сме и още много новости, които за момента предпочитам да запазя като изненада. Предстоят светли празници, за да накараме хората да се чувстват малко по-добре стартирахме и кампанията Коледа с Агринайзър, която ще донесе безплатен абонамент на печелившите“, с усмивка заключи Иванов.

На финала на интервюто екипът на платформата отправи и своето Коледно пожелание към земеделците: „На първо място, бъдете живи и здрави! А трудностите преодолявайте с рационални решения, каквито със сигурност ще намерите в Агринайзър! Весела Коледа и щастлива нова година!“

 

Повече информация за Агринайзър ще намерите на agriniser.com, 0877 729 218, 0877 463 747 и [email protected]