2018 е може би най-добра година за белите вина и розето за последните 7–8 години. Благодарение на хладното лято тези сортове са с отличен ароматен профил, добра зрялост и запазени киселини, коментира Катя Йончева, издател на каталог за вино, пред BloombergTV.
 
Червените, къснозреещи сортове бяха благоприятствани от продължителната и топла есен. Но от друга страна, ранозреещите червени сортове са с по-слабо изразени качества, тъй като не успяха да се възползват от плюсовете на топлото лято, допълни тя.
 
Според Йончева климатът определи необичайна година за българския сектор. Меката зима доведе до сериозен цъфтеж и добри очаквания. Благодарение на хладното и мокро лято със сериозни валежи реколтата бе малко по-голяма от очакваното. Винарните се изправиха пред предизвикателството да произведат качествени вина от по-висок добив, отбеляза Йончева.
 
 
По думите й тази година се наблюдаваше нетипичен спад в изкупните цени в рамките дори на 50% от стартовата цена. Друг проблем се оказа затварянето на фабриките на голям винпром през септември, който разтърси пазара на грозде по време на кампанията.
 
Заради ограничения местен пазар България изнася голяма част от продукцията си. Като основен проблем Йончева посочва домашното производство. България е сериозен производител, но с много малко изби, допълва тя.
 
През последните 7–8 години се набляга на развитието на местите сортове – мавруд, рубин, ранна мелнишка лоза, широка мелнишка лоза. „Това са вина, с които можем да навлезем на чуждите пазари. Но това няма как да се случи без познатите ни мерло и каберне“, прогнозира тя.
 
В момента сериозно се увеличава износът към Китай. Ежегодно се организират събития в Япония, Англия, Америка, където се представят български винари и се правят опити за увеличаване на пазара. Традиционно България изнася за Полша, поясни Йончева. 
 
 
Доста труден е международният пазар на вино, така че там водещ фактор е цената. Трябва да се работи в насока България да се утвърди като име във винопроизводството, за да се бори за позиции в по-високия ценови сегмент.
 
Нейните очаквания за следващата година са за увеличаване на качествените вина и на възможностите за туризъм. „Без да бъдеш такава дестинация и без хората да имат емоционалната свързаност с мястото, винопроизводителите, тяхната отдаденост и желание да покажат най-доброто лично на теб, много трудно се прави имидж“, обобщава Йончева.