Най-големият производител на яйца в Полша - Żabka Polska, ще спре предлагането на яйца от клетъчно отглеждани кокошки в полза на продукцията от птици с по-добър живот.
 
 
Компанията обяви намеренията си за кардинална промяна в отговор на очакванията на клиентите, които искат да купуват продукти от отговорни производители, стана ясно от информация във farmer.pl.
 
„Наясно сме, че работата на производителите за повишаване на стандартите в отговор на променящите се очаквания на клиентите, на правните условия и на обективните възможности отнема време. Като взехме предвид всички тези въпроси, изготвихме план за пълното спиране на яйцата от клетъчно отглеждане. Нашата цел е пълното спиране от продажба на яйцата от този вид не по-късно от 2025 г. Междувременно ще работим за увеличаване на дела на яйцата от подово и от свободно отглеждане“, се казва в цитираното съобщение на компанията.
 
Кодовете на яйцата от кокошки, отглеждани в клетки, започват с цифрата 3, а при подовото отглеждане – с 2. Съответно яйцата от свободни кокошки са с първа цифра 1, а получените в условията на органично хранене на птиците без антибиотици са с 0.
 
Българското Министерство на земеделието, храните и горите (МЗХГ) съобщи на 23 февруари 2018 г., че Европейската комисия е одобрила схема на държавна подкрепа „Помощ за реализирането на доброволно поети ангажименти за хуманно отношение към птиците“ за нашата страна с максимален бюджет 172 764 450 лв. и срок на действие 2018-2022 г.
 
 
Последните данни за дела на яйца от отделните видове в европейското производство са от 2016 г. Клетъчно отглежданите кокошки са 55.6% от всичките в Европейския съюз. Съответно 44.4% живеят в условия, които са по-добри от тесните клетки.
Лидери в свободното отглеждане са животновъдните стопанства в Люксембург (100%), Австрия (98%) и Германия (90%).
 
Във Великобритания 50% от яйцата за преработка са от свободно отглеждани птици.  На британските производители се падат и 40% от всички яйца с код 1 на европейския пазар. В тази класация Полша и Словакия делят четвърто място – с по 12%. 
 
След публикуването на тези данни няколко големи компании в Полша обявиха, че биха искали да се оттеглят от продажбата и използването на яйца с код „3“ най-късно до 2025 г. Сред тях са Biedronka, Lidl, най-голямата полска кулинарна група Sfinks, супермаркетите Tesco, Carrefour. 
 
 
Тази тенденция вече се разпространява и сред собствениците на търговски вериги. Обществените нагласи за подобряване на хуманното отношение към птиците са видими по целия свят и производителите на яйца нямат избор. Те трябва да отговарят на очакванията на своите клиенти.