Процедурите по разпределение и отдаване под наем на пасища, мери и ливади за стопанската 2024/2025 г. са в разгара си, но от Националната овцевъдна и козевъдна асоциация (НОКА) сигнализират за нередности.
Според сигнали до организацията, някои общини не предоставят всички пасища за търгове, научи Агри.БГ.
НОКА алармира: пасищата не се разпределят коректно
„Получаваме сигнали, че в някои общини не се предоставят всички налични държавни и общински пасища на търгове. В тази връзка ще сезираме ДФЗ и МЗХ да бъде направен анализ и да не се допуска „чертаене“ на пасища, които не са минали разпределяне през комисии“, заявяват от асоциацията.
Очаква се още в петък, 14 март, НОКА да подаде официален сигнал до Министерството на земеделието и Държавен фонд „Земеделие“ (ДФЗ) относно проблема.
Какво гласят последните правила за пасищата?
Според последните изменения в Закона за собствеността и ползването на земеделските земи (ЗСПЗЗ), обнародвани в Държавен вестник, брой 33 от 12.04.2024 г., управлението на постоянно затревените площи следва нов административен ред. Основните принципи включват:
Приоритетно разпределение на общинските и държавните пасища за местни животновъди, които спазват нормите за животински единици на декар (чл. 37и от ЗСПЗЗ).
Свободните пасища, мери и ливади от общинския и държавния поземлен фонд се отдават чрез търг, в който могат да участват само собственици или ползватели на животновъдни обекти с пасищни селскостопански животни.
Търговете се провеждат от областните дирекции „Земеделие“ (ОДЗ) за държавния поземлен фонд и от кметовете на общините за общинския поземлен фонд.
Договорите за наем се сключват за една календарна година.
Какви са процедурите по отдаване на пасища?
До 10 март собствениците и ползвателите на животновъдни обекти подаваха заявления за участие в разпределението на пасища, мери и ливади за стопанската 2024/2025 г. Съгласно разпоредбата на чл. 37и, ал. 5 от Закона за собствеността и ползването на земеделски земи (ЗСПЗЗ) заявленията се подават до общинската служба по земеделие.
До 20 март директорите на областните дирекции „Земеделие“ ще определят комисия, която да извърши разпределянето на пасища, мерите и ливадите. Съставът на комисията е нормативно определен. Нейните заседания са публични, като на тях могат да присъстват лицата по чл. 37и, ал. 1 от ЗСПЗЗ и представители на областната администрация.
До 30 март комисията следва да извърши проверка за допустимост и да публикува списък на допуснатите до разпределението лица, които отговарят на условията на чл. 37и, ал. 1 от ЗСПЗЗ.
До 20 април комисията по чл. 37и, ал. 7 от ЗСПЗЗ следва да определи необходимата площ за всяко лице, допуснато до участие в разпределението. В случай че общата площ на полагащите се пасища, мери и ливади надвишава наличния размер на свободните имоти, комисията ще приложи коефициент на редукция, който се отнася за всички заявители в съответното землище.
До 20 май комисията следва да извърши едновременно разпределение на пасищата, мерите и ливадите от държавния и общинския поземлен фонд.
До 20 юни директорът на областната дирекция „Земеделие“, съответно кметът на общината, следва да сключат договори за отдаване под наем на разпределените имоти.
Останалите свободни пасища, мери и ливади от общинския и държавния поземлен фонд ще се отдават под наем за една календарна година чрез търг. В него могат да участват само собственици или ползватели на животновъдни обекти с пасищни селскостопански животни, регистрирани в Интегрираната информационна система на Българската агенция по безопасност на храните.
Същината на проблема
Въпреки установените правила, сигналите от НОКА показват, че някои общини не предоставят всички пасища за търгове, което може да доведе до тяхното неправомерно „чертаене“ и нерегламентирано използване. Ако пасищата не се разпределят коректно, част от животновъдите ще бъдат лишени от достъп до необходимите площи, което ще постави под риск техния поминък.
Очаква се Министерството на земеделието и ДФЗ да бъдат официално сезирани и да извършат проверка на процедурите.
Агри.БГ продължава да следи темата.
0 КОМЕНТАРА