Изключително е важно да се познават процесите и начините, чрез които се създават законите в България. Именно непознаването на тези процеси дава възможност на някои институции да хвърлят прах в очите с шепи към - в случая - земеделските производители. 

Опитите да се сложи ред в пасищата продължават

На тишина и спокойствие се радваха в аграрното министерство, докато не стана ясно, че в проекта на Закона за изменение и допълнение на Закона за държавния бюджет на Република България за 2021 г. не са предвидени пари за земеделие. 

Който желае, може да се запознае с проекта тук.

Понеже от бранша реагираха и дори със заплахи за протест, от земеделското министерство в сряда следобед съобщиха на човечеството чрез прессъобщение, че още на 26 юли 2021 г. (понеделник) прилежно и в спазена процедура е било подадено предложението за актуализация на секторния бюджет към Министерството на финансите.

Сред обичайните многословия в обяснителните текстове пише, че “Предложеното изменение е в размер на 110,5 млн. лева и е за осигуряване на финансови средства за държавно подпомагане в сектор „Земеделие“.

Три дни по-късно - на 29 юли (четвъртък), на извънредно заседание на правителството, е проведено гласуване на въпросния Закона за изменение и допълнение на Закона за държавния бюджет на Република България за 2021 г. Текстът е входиран в Народното събрание на 2 август, 2021 г.

На обикновения зрител не му е работа да засече разминаването, но на нас ни е. 

Това, че аграрното министерство е подало предложение за актуализация на секторния бюджет е ясно, но защо това предложение не е влязло в проектозакона? Това питаме. 

Защото Министерството на финансите е счело, че на този етап за земеделие не е необходимо да се дават допълнителни пари, предвид ситуацията с Covid-19 пандемията. И именно заради това проектът е записан в този му вариант. 

Но, ако министър Христо Бозуков, като член на това правителство, беше гласувал по време на въпросното извънредно заседание против така записания текст и беше настоял да бъде актуализиран бюджета и за земеделие, така че да се подпомогнат и земеделските производители, засегнати от Covid-19 кризата, може би текстът щеше да е различен. 

Това се вижда ясно от стенограмата на заседанието. Тя е публична и в нея няма нито една дума от страна на земеделския министър като възражение, че предложението на повереното му ведомство не е включено. Вижте сами. 

Влизането в обяснителен режим “ние сме си подали всичко в срок и в процедура” не дава светлина върху объркването на земеделците, а го задълбочава. 

Браншът се готви за протести или поне така се говори. Но пък е редно да се обясни, че този проектозакон ще премине през няколко етапа - гласуване на първо четене в пленарна зала в Народното събрание, след това ще бъде обсъден в ресорната парламентарна комисия, за да се върне в зала и да бъде гласуван точка по точка на второ четене. 

Това следва да успокои земеделците, че има възможности за ремонт и за добавяне на допълнителни пари за земеделие в тази актуализация. Но това предстои да се случи.