Трябва да мислим за бъдещето и това, което ще се случи след COVID-19. Стратегията “От фермата към трапезата” предвижда преминаване към устойчиво производство на храни, което освен фермерите засяга и прероботвателния сектор.

ДФЗ: 211 заявления са подадени за подпомагане по подмярка COVID 3

Нашата цел е да им помогнем да направят този преход към устойчивост. Това каза председателят на Института за агростратегии и иновации Светлана Боянова по време на уъркшопа „От фермата до трапезата и как да направим корпоративна стратегия 2030“, който бе излъчен на живо от Агри.БГ. 

EIT Food проведе изследване за въздействието на COVID-19 пандемията в хранителния сектор в 12 страни - България, Хърватия, Чехия, Естония, Унгария, Латвия, Литва, Полша, Румъния, Сърбия, Словакия и Словения. 

За всички изследвани страни, производството на храни през април 2020 г. е спаднало с 13 процента, докато производството на трайни потребителски стоки по същото време е бележи спад от 43 процента, обясни Светлана Боянова и добави, че това показва, че сектора е устойчив на кризата. 

Според изследването застаряващата работна сила и недостига на работна ръка, а също и липсата на достатъчни умения, са ключови регионални уязвимости. 

Увеличава се натиска върху конкурентоспособността в частта разходи, а голямата зависимостта от външните пазари също се счита за уязвимост, обясни Боянова. Тя отбеляза, че анализът е направен с данни до август 2020 г. Реално става ясно, че възстановяването не е много сигурно, каза председателят на Института за агростратегии и иновации, като обърна внимание, че според данните се очакват още сътресения. 

Предвидени са и няколко сценария. Единият се казва “Нов потребител”, вторият - “Пълно възстановяване, следват “Пълен срив и изкривяване” и “Нови правила”. Те ще се развият в зависимост от различните фактори - позитивни или негативни. 

В крайна сметка, това от което фермерите могат да спечелят е, че изкристализира тенденцията да се търсят местни продукти. А също така и засилване на прекия контакт между производителя и потребителя, заедно с увеличаване на онлайн поръчките, става ясно от предложените възможности в анализа. 

Още за уебинара и презентациите, които следваха, можете да видите във видеото. 

Онлайн събитието се организира от Институт за агростратегии и иновации - EIT Food Hub Bulgaria, в партньорство със Съюз по хранителна промишленост и Университет по хранителни технологии-Пловдив и е бе практическа насоченост и с висока добавена стойност за всички заинтересовани страни в сферата на хранително-вкусовата промишленост.