Общата стойност на търговията с храни в ЕС (внос и износ) за месеците от януари до септември 2021 г. възлиза на 239,5 милиарда евро. Това е увеличение с 6,1%, в сравнение със същия период на миналата година. 

Гласувайте: Имате ли орязани площи по СЕПП?

Износът е с 8% по-висок и достига до 145,2 милиарда евро, като вносът се е увеличил с 3,5% до 94,2 милиарда евро. Това отразява общ търговски излишък от 51 милиарда евро за първите девет месеца на годината, което е увеличение от 17% в съпоставка със същия период на 2020 г. Това сочат последните данни на Европейската комисия (ЕК). 

Следвайки тенденцията през по-голямата част от 2021 г., най-голямото увеличение на износа имаше при агростоките за САЩ, чиято стойност нарасна с 2,3 милиарда евро или 15%. За там страните от ЕС изнасят предимно вино, спиртни напитки и ликьори, шоколад и сладкарски изделия. Наблюдава се също значителен ръст на износа за Южна Корея (с 593 милиона евро повече), поради силното представяне на европейско вино, свинско месо и пшеница. Износът за Швейцария също бележи ръст с нарастване със 570 милиона евро.

Докато общият износ за Китай се е увеличил с 504 милиона евро, износът на свинско месо от ЕС за страната спадна с 13%, което е спад от 525 милиона евро, в сравнение със същия период на миналата година. 

Източник: ЕК

За първи път през 2021 г. износът на селскостопански храни за Обединеното кралство надхвърли стойността си за съответния период на 2020 г., нараствайки със 166 милиона евро или 0,5%. Отчетени са значителни намаления на стойността на износа за Саудитска Арабия (намаляване с 447 милиона евро), Хонконг (141 милиона евро) и Кувейт (намаление със 115 милиона евро).

Най-голямо увеличение на вноса на селскостопански храни се наблюдава при продукти от Бразилия, които са нараснали с 1,4 милиарда евро или 16%, в сравнение със същия период на 2020 г. Ръст се наблюдава и при вноса от Индонезия (с 601 милиона евро), Аржентина (ръст от 545 милиона евро), Австралия (ръст от 541 милиона евро) и Индия (с 388 милиона евро).

Разглеждайки конкретни продуктови категории, през периода януари-септември се наблюдава голям ръст в стойностите на износа на вино (2,9 милиарда евро), спиртни напитки и ликьори (1,3 милиарда евро), увеличение съответно с 30% и 28%. Други значителни увеличения на стойността на износа се наблюдават при рапичното и слънчогледовото масло (751 милиона евро), шоколада и сладкарските изделия (599 милиона евро). Имаше обаче значителен спад в износа на пшеница (с 390 милиона евро).