Разликата между изкупните цени на борсите и крайните цени за потребителя отдавна не изненадва никого. Минаването на стоката през ръцете на няколко прекупвачи води над 100% оскъпяване на продукцията. Все повече българи купуват зеленчуци директно от производителя, особено в сезона на приготвянето на зимнина.

Кампания 2020: Нов срок за доказване на реализираната продукция

Боби Бахчевански от пловдивското село Дълго поле например продава своя пипер от място за 0,80 – 1 лв./кг, докато в хипермаркета и зеленчуковите магазини цената му достига близо 2,00 лв. 

29-годишната Галина Чернева също не е върнала никой, който е решил да купи директно от нейната ръка на производител от полето на село. Тя се захваща със земеделие преди 11 години и то точно с пипер. Днес набляга още на патладжан, зеле и малини.

„Пиперът с годините става все по-трудоемка култура за гледане. Цените за семена и разсади се вдигат. Отделно климатичните условия през последните 2-3 години не са никак благоприятни. Има много болести и вредители. Затруднени сме с опазването на културата до момента на плододаване“, обяснява младата производителка пред БНР.

Относно цените Чернева дава конкретни примери каква драстична разлика има между тези на полето и в магазина. 

„Червената капия в момента излиза от производителя от 0,80 до 1 лв./кг в зависимост от сорта, а за крайния потребител е близо 2 лв./кг. Зелената капия е от порядъка на 0,60 – 0,65 лв./кг, а при потребителите на пазарите е около 1,60 лв., което не е честно нито спрямо производителя, нито спрямо потребителя“, категорична е фермерката. 

Патладжанът, който по думите й също не е лесна култура за гледане, отново държи сравнително ниска изкупна цена – 0,40 – 0,50 лв./кг за първо качество. Цените на фабриката варират между 0,25 и 0,30 лв./кг, които Чернева определя като безбожно ниски за производителите.

„При малините пък средната изкупна цена в момента е 3,50 – 4,00 лв./кг. Тя е доста ниска спрямо цената, на която клиентите купуват от пазара, където е в пъти по-висока“, изчислява производителката.