Японските производители на трактори са в тежка криза. Високата йена ( JPY ) за съвсем кратки срокове генерира стотици милиони долари загуби за тракторостроенето в Япония.

По официални данни на Японската индустриална камара, консолидираните загуби само за последното тримесечие за производителите Kubota , Iseki, Yanmar , Shibaura и Mitsubishi възлизат на 1,980 млрд. долара.

Най-тежко е положението на производителят Yanmar, който освен трактори е специализиран и в производството на двигатели за плавателни съдове и строителна техника.  Акциите на Янмар, дивизия "Селско стопанство" се сринаха с близо 27% от Септември до сега. За да бъде запазена компанията от фалит, преди дни ръководството реши да осъществи сливане между Yanmar Agricultural Equipment Co.Ltd, която бива вече изцяло погълната от Yanmar Co. Ltd.  Въпреки това, специалисти очакват рекордни загуби за компанията през 2009 г. и съкращаване на 3500 служители.

Въпреки кризата, положението с реномираният японски производител на трактори - Kubota се запазва оптимистично. Макар също да реализира рекордни загуби от тракторната си девизия, Кубота се задържа устойчиво на фондовите борси. Причината за доверието на инвеститорите е в добрите перспективи в дейността на Кубота Корпорейшън в областта на екологията и алтернативните енергоизточници. В момента цената на акциите на Кубота (Kubota Corp (ADR) (KUB))се задържа около 30$, като бележи устойчиво покачване от средно 1,34% / седмица.

---

Припомняме ви, че в  България няма официален вносител на нови трактори Yanmar, Shibaura и Mitsubishi. Нови трактори Iseki се внасят от Германия, а нови трактори Kubota от Германия и Гърция. Кратка справка в ДАКСИ пък показва, че наскоро регистрираната фирма "КБГ" ЕООД / рекламирана като Кубота България ЕООД, но нерегистрирана под такова има, заради липса на права върху марката/ няма съвместно японско участие, както наскоро писа в-к Български фермер, а е 100% българска.

При пазарът на употребявани японски трактори към момента не се забелязва повишение на цените, но вносители от Стара Загора, Сливен и Карлово коментираха пред Трактор.БГ, че засега продават на стари цени, когато тракторите се купувани на евтина йена и е нормално в близките месеци да се очаква повишение на цените с около 10-12%.