Възможно ли е 4 години земеделски производители да са взимали пари по Схемата за единно плащане на площ (СЕПП) без да имат право на това? 
Точно такъв въпрос изскочи по време на заседанието на комисията по земеделие в Народното събрание тази сряда. 

Оказва се, че е възможно. 

Известен факт е, че за да пашуват животни на територията на националните паркове “Рила”, “Пирин” и “Централен Балкан” е необходимо да се получи разрешително от съответните дирекции, които пък са под ръководството на Министерството на околната среда и водите (МОСВ). 

Гласувайте: Ковид помощта ще ви даде ли глътка въздух?

По време на заседанието депутатът Ализан Яхова попита представителите на аграрното министерство: “ Разрешенията за паша, издадени от МОСВ, не се приемат като правно основание за получаване на директни плащания през настоящата година, а то служи за получаване на субсидии само по мярка 10 „Агроекология и климат” и по-специално по направление  „Традиционни практики за сезонна паша на животните (пасторализъм”)”. Какво предвижда министерството за решаването на този проблем? Това засяга доста бизнеси и в условията на тази продоволствена криза има риск да унищожат стадата”. 

След странна смесица от обяснения от страна на аграрния министър Иван Иванов, че това било част от комуникацията с МОСВ и че: “Има откази за изплащане на субсидиите в тези райони поради липса на правно основание, което не го определяме ние. Тази тема ще е актуална и през следващите дни и седмици. Казвам го и във връзка с коментарите от ЕК”. 

Оказва се, че всъщност нещата са съвсем различни, прости и определено в нарушение на закона. 

Разяснението дадоха зам.-министърът на околната среда и водите Тома Белев и експерт от аграрното министерство. 

На първо място, кои са условията, които трябва да бъдат изпълнени, за да могат земеделските стопани да получават директни плащания: 

- съгласно изискванията на Регламента, право на директни плащания имат земеделски стопани, които извършват земеделска дейност;

- съгласно националното законодателство, в допълнение на това изискване, имаме изискване за наличие на правни основания за ползване на земята, върху която земеделските стопани извършват земеделска дейност. 

Министерството на земеделието не признава като правно основание за получаване на субсидии по СЕПП разрешението за паша.

До 2018-а година в Закона за подпомагане на земеделските производители, чл. 41, има списък на документи, които могат да бъдат издавани като документи за правно основание, в това число и разрешителните за паша. 

През 2018-а, когато се променя закона, с мотив, че списъкът не е изчерпателен и е възможно да съществуват други документи, които да дават правно основание за ползването на земеделските земи и този текст е премахнат

МОСВ е предоставило правно тълкувание, че разрешителното за паша не учредява вещни права и съответно не би могло да се ползва като правно основание за ползване на тази земя. 

Стана ясно още, че в разрешителните за паша, които са издадени за националните паркове изрично е записано, че тези разрешителни за паша не учредяват вещни права. 

“Ако има плащания по СЕПП с правно основание чрез разрешителното за паша, това би представлявало проблем. Малко творчески сме се отнасяли като държава с изискванията”, каза зам.-министър Белев. 

От своя страна от министерството посочиха, че при предаване на файла с правните основания към ДФЗ изрично може да се посочи писмото на МОСВ с цитираните основания за неналичието на правни основания за тези площи. 

“За да може да се добие ясна представа за обхвата на тези площи, които няма да могат да бъдат допустими по СЕПП поради неизпълнение на условието за наличие на правни основания, трябва да се каже, че за 2021-а г. от 33 000 ха - площи в националните паркове, заявления за подпомагане по СЕПП като площи са подадени за малко над 4 000 ха

Земеделските стопани, които тази година имат проблем с това да им бъдат признати правните основания за подпомагане по СЕПП, ползват около 12% от територията на националните паркове.  

Тези стопани могат да получават субсидии по мярка 10, направление “Пасторализъм”, но част от тях са получавали субсидии и по СЕПП, което е проблем”, обясниха от аграрното ведомство.  

И не, това не е проблем, това е точене на субсидии и то с помощта на институциите. 

Оттук следват няколко въпроса:

- Как 4 години никой от приемащите документите за кандидатстване за директни плащания не забеляза, че се представят документи, които не дават право на кандидатстване по СЕПП?

- Колко субсидии под формата на директни плащания са изплатени от 2018-а година досега въз основа на разрешителното за паша?

- Бенефициентите, взели директни плащания по СЕПП в годините след 2018-а година ще трябва ли да връщат парите? 

- Защо чак сега става ясно, че се взимат субсидии незаконно?

Има и още и обещаваме да ги зададем на институциите.