Започваме 2011-а с размисли върху неизпълнените приоритети обещания на правителството за агросектора. От доста време не е имало толкова изпъстрена със събития, най-вече скандали, земеделска година. Проблемите са толкова много, напрежението прелива отвсякъде.

Българският фермер свикна да гледа една постановка, в която на сцената се изживяват шармантни личности, привидно загрижени, предрешени в наметало от приоритети. Цели, амбиции, задачи и куп други високопарно формирани изречения, които представляват "Програма" за ... за...??? Кухи, но добре накъдрени фрази, които означават нищо! Или поне по тях не е направено почти нищо! Едва ли някой може да даде обективно обяснение как точно да се тълкува предизборната програма на ГЕРБ в частта "Земеделие". Сега разгадаването на записаните "приоритети" е още по-трудно.

Отминалата 2010-а  започна така, както беше изпратена предходната - с протести на млекопроизводители. Бунтарите после се огънаха, клекнаха пред звучните обещания, изнизали се от устите на управляващите, като неволно изпуснати. Важното е, че каквото и да се случеше се хвърляха неимоверни усилия да се потуши недоволството. Субсидии се даваха малко преди протести, срещи с министъра и приемни се правиха отново малко преди протести. То не бяха сводки, разговори, хитринки и всякакви дипломатически врътки. Всичко за да не бъде уронен по някакъв начин престижът на тогава още новия министър Мирослав Найденов. В интерес на истината той се появи като една нова надежда за сектора и всички много му симпатизираха, до момента в който той се вманиячи на темата "Храни" и забрави за земеделието, както се изразяват често самите фермери. Не случайно Фермер.БГ разкри разговори между представители на браншови организации, които обсъждаха декларация с искане за разделение на МЗХ на две министерства - за храни и за земеделие.

„Никой не е по-голям от хляба” – с тази поговорка земеделският министър Мирослав Найденов разясняваше през годината колко важен е в действителност пренебрегваният сякаш по време на тройната коалиция ресор „земеделие и храни”. За храните, които всеки ден слагаме на трапезата си, по отношение на тяхната безопасност, и по отношение на качеството им, бяха положени големи усилия. За първи път от дълго време насам на пазара се появиха продукти, произведени по държавни стандарти за качество. Голяма част от потребителите приветстваха сиренето и киселото мляко, произведени по БДС, както и утвърдения от Националната ветеринарномедицинска служба (НВМС) през август стандарт за месните продукти „Стара планина” – любим на министър Найденов. После отново гръмна скандал. Дали това е заради прекомерния пиар, който се мъчи да си направи хранителният министър, ще кажат анализаторите и експертите от други сектори. Прилича на балон, който искат да надуят до краен предел, но и той си има лимитиран обем, а после БУМ! Открита бе соя в продуктите на четири фирми, които бяха публично оповестени, а техните карначета, кебапчета и кренвирши се оказаха със съдържание на соя под 0,1%. И тогава министърът започна умело да жонглира с темата. Първо каза "Много съм лош, късам им лицензите!" После пък каза, че ги глобява и накрая всичко се потули и не разбрахме, спряха ли работа тези фирми или не! Бяха ли глобени или не бяха глобени? С колко ги глобиха, някой чу ли? Явно министърът често си повтаря народната мъдрост: "Когато гръм удари, как ехото заглъхва!" Така един скандал се потушаваше със следващ или с бляскави акции и контроли по хипермаркети, пазари и тържища. Медиите-слуги, вързани с договори за информационно обслужване с МЗХ, ни облъчваха нон-стоп с темата за безопасност на храните. Дивидентите за Мирослав Найденов не закъсняха. Човекът светкавично спечели доверието на градските хора. Социолозите пък си направиха анкета в София и настаниха министъра в челната тройка на политиците, към които обществото се отнася с най-голямо доверие! Господа социолози, вървете на село и анкетирайте фермерите!
 

По-късно през годината заради съмнения в конфликт на интереси бе сменен заместник-министър Преслав Борисов, отговарящ за програмата за селските райони. Лош, добър човекът бързо си замина, нищо чудно да го е наколадила колежката му Илиева. Бяха изритани още куп други чиновници, които не пожелаха медиино внимание. Те обаче съдиха фонда и сега са възстановени обратно на работа. Въпросните шестима бяха следени и подслушвани от ДАНС по подозрение за злоупотреби по сигнал на шефката на ДФЗ Калина Илиева. Интригите в двете институции не спират да шетат и да изяждат главите на чиновниците - крепостници.


Ето я и нея! За второ действие в спектакъла плахо, неуверено и с усмивка на ученичка на сцената се появява млада дама. Амбициозна, с езици и зашеметяваща автобиография. Аплодисменти за ...Калина Илиева, която предизвика най-грандиозния скандал в аграрния сектор! Преди антракта стана ясно неочаквано в началото на октомври след радио интервю на министър Найденов в ефир бащата на Калина – Илия Илиев (директор на столичната пожарна), че дъщеря му не е тежко болна (както прди това обясни в интервюто си министър Найденов), а е бременна и ще ражда след няколко дни. Найденов отрече да е знаел за бременността на Илиева. Целият "театър" се разиграва буквално дни след като от младежкото БСП обвиниха Илиева в некомпетентност и в причинени щети за държавния бюджет. На 7 октомври Илиева бе уволнена от поста, а мястото й зае заместникът й Светослав Симеонов, назначен в земеделското министерство през 2008 г. като директор на дирекция „Наблюдение и координация на Разплащателната агенция”.


Разкритието за фалшивата диплома на Калина бе направено от български вестник, но далеч преди това се носеха слухове, че може да е истина. Освен това още при назначението на Илиева възникнаха съмнения в нейния професионален потенциал, знания и опит, за да заема толкова важен пост на институция, управляваща и разплащаща милиарди евро. И народът буквално се вкалинчи! Затова смятаме с нея да спрем дотук!


Най-доволни от годината останаха зърнопроизводителите, които се радваха на високи цени на пшеницата и сравнително добри добиви. Забраната за износ на зърно от Русия и Украйна вдигна цената на зърното и увеличи двойно износът му от България. Вторият повод за наздравица е победата за акциза върху горивата за земеделски цели. Заслугата е изцяло на Националната асоциация на зърнопроизводителите и ще се помни дълго. Така НАЗ доказа, че обединението на много земеделци води наистина до добри резултати!


Симеон Дянков - най-оплюваната личност сред фермерите!
Секирата на Дянков още поражда гняв у фермерите. Това е човекът "чудовище" за тях, който ги натовари с допълнителни данъци и ги попита защо реват? Това е човекът, който се дърпаше да развърже кесията за национални субсидии и допълнително стимулиране на аграрния сектор. Симеон Дянков е човекът, който не отиде във фермата, но обясняваше на вред и на шир какви реформи трябват в земеделието. Това е министърът, който всеки път се сърдеше на въпросите на Фермер.БГ и неудобните оставяше без отговор.


Уупс..., кравешко лайно настъпа Светослав Симеонов. Много от фермерите се зарадваха на акцията на настоящия шеф на ДФЗ Светослав Симеонов да посети кравеферма и да работи един ден в нея! Тоест, той заряза чиновническите одежди и влезе във фермата за да рине кравешка тор и така да се запознае с нелекото ежедневие на бедните стопани. Други изтълкуваха действието му като показна акция. Хубавото е, че беше еднократна, а не ежеседмична, каквито са тези на Мирослав Найденов.


Посещението на еврокомисаря по земеделие Дачиан Чолош се нареди сред знаковите събития през изминалата година! Той донесе важното съобщение, че пари все пак ще има. За изравняване на субсидиите по-рано от наречения период засега може само да се мечтае. Общата селскостопанска политика обещава високи доходи на земеделците след 2014 г. Субсидиите ще бъдат обвързани с плащане на данъците. Пари ще се дават и за екологичните практики.


Малко след това Народното събрание се разтресе. Отпред протестираха тютюнопроизводители, недоволни, че за тях повече няма да има национални субсидии. За последно министърът излезе да обяви, че им дават пари и после да си намират друга работа. Това, с което можел да съдейства е да предвиди средства по ПРСР с които да се строят пътища в селските райони и тютюнопроизводителите да станат едва ли не строителни работници.
 

Последният бъркоч, който сготвиха управляващи в лицето на МЗХ и ДФЗ бе големият предколеден шамар за животновъдите. След като повече от два месеца чакаха субсидиите за глава животно се оказа, че тези, които имат някакви задължения към публичния бюджет, дори акт за неправилно паркиране, няма да получат субсидии. Така и стана. Сега около 1500 животновъди недоволстват. Някои от тях чакаха да получат субсидиите за да си платят данъците. За капак и системата на НАП се "бъгна". Първо срокът за поасяване на задълженията към бюджета беше 30 ноември, после го удължиха на 20 декември, а сега е до края на януари. Срокът се удължи за онези животновъди, които са се издължили пред НАП, но поради забавяне при отразяване на това плащане в информационната система на данъчните служби, не фигурират в електронните регистри. Стопаните трябва да представят пред областните дирекции на Разплащателната агенция издадените от НАП удостоверения, за да докажат, че не дължат данъци. Поредните безумия отново разпалиха страстите на животновъдите, които поискаха оставките на ключови фигури в земеделието - на първо място зам.-министър Цветан Димитров, послед шефът на НВМС Йордан Войнов и др. По информация на Фермер.БГ в момента се стяга протест!


Скандалите изместиха доста по-важни въпроси, по които трябва да бъдат хвърлени сериозни усилия. Няма орто-фото карта, за която бяха пръснати милиони левове. Все още изостава разглеждането на проектите по ПРСР, въпреки че скоро броят на експертите, които одобряват проекти, бе увеличен три пъти.


България трябва да защити пред Брюксел пренасочването на средствата към мерките, от които действително се интересуват земеделците – млад фермер и модернизация на стопанствата.И най-трудната кауза – трябва да защитим пред Евросъюза искането си за по-справедливи субсидии за новия период на действие на Общата селскостопанска политика (2014 – 2020 г.)Ако сегашното неравенство при директните плащания се запази и земеделците от развитите държави в ЕС продължат да вземат по-високи субсидии от фермерите в по-бедните страни като България и Румъния, това ще доведе до сериозни негативни последствия за развитието на българската икономика.


Фермер.БГ ви припомня приоритетите за земеделие от предизборната програма на ГЕРБ за да напомни колко много работа има за вършене през тази година!



ОСНОВНИ ПРИОРИТЕТИ
ПРИОРИТЕТ I - Въвеждане на икономическите механизми от общата селскостопанска политика
на ЕС за развитие на устойчиви земеделски стопанства
Действия за реализиране:
1. Разширяване прилагането на пазарните механизми на Общата организация на пазара на
земеделски продукти на ЕС за създаване на конкурентни и икономически устойчиви земеделски
стопанства;
2. Гарантиране на европейско и национално финансиране за възраждане на българското селско
стопанство и спиране на обезлюдяването на селските райони;
3. Ефективно и прозрачно управление на европейски фондове, основано на добри системи за контрол
и оценка на проектите за европейско финансиране;
4. Разработване и прилагане на система за използване на държавните помощи за решаване на
проблемни и приоритетни насоки в земеделската политика в унисон с европейските изисквания за
субсидиране;
5. Повишаване на отговорността и подобряване на партньорството между държавните и
неправителствените структури в аграрния сектор, чрез ясно и открито регламентиране на
взаимоотношенията им;
6. Създаване на ефективна и достъпна система на застраховане и взаимопомощ за покриване на
загубите в земеделието при неблагоприятни природни условия.
7. Насърчаване процеса на обединяване на земеделските производители в организации на
производители с цел подобряване условията за реализация на продукцията и устойчивото развитие
на земеделските стопанства.
8. Осигуряване на условия от страна на държавата за оптимизиране маркетинга на земеделска
продукция и ограничаване на спекулативните звена по търговските вериги, които ощетяват и
производителите и потребителите.


ПРИОРИТЕТ ІІ – Нови методи за управление в аграрния сектор и повишаване на
административния капацитет съгласно европейските норми
Действия за реализиране:
1. Внедряване на единна информационна среда за управление на аграрния сектор, за прозрачност
на административните действия и осигуряване на постоянен достъп до информация на
производителите и преработвателите на земеделската продукция;
2. Ревизиране на законодателството в сектор „Земеделие” и приемане на пакет от нормативни
актове в контекста на провежданата от Европейския съюз реформа в общата селскостопанска
политика;
3. Законодателни и административни действия за опазване на земеделската продукция и
имущество от посегателства;
4. Изграждане на съвременна система от научни и приложни дейности за развитие на аграрния
сектор и оптимизиране на дейността му в съответствие с актуалните и бъдещи нужди и
предизвикателства;
5. Създаване на условия за постоянно повишаване на квалификацията на административния
капацитет;


ПРИОРИТЕТ ІІІ - Възстановяване и развитие на традиционните за страната аграрни
производства
Действия за реализиране:
1. Оптимизиране ползването на земеделските земи, горите и водните ресурси на страната;
2. Създаване на законодателни условия за комасация на земите и горите в съответствие с
принципите на пазарната икономика;
3. Разработване и прилагане на целеви програми за развитието на земеделието в специфичните и
необлагодетелстваните региони на страната;
4. Изготвяне на проекти за възстановяване работата на наличните и изграждане на нови напоителни
системи;
5. Насърчаване на развитието на младите фермери и ускоряване на професионалното обучение на
всички земеделски производители;
6. Актуализиране на държавна политика и стратегия за развитието на рибарството и аквакултурата
съобразно потребностите и възможностите на подотрасъла;
7. Оптимизация на образователните и научните институции в селското и горското стопанство и
въвеждане на ефективна система за съвети в земеделието и горите;
8. Регламентиране и защита на производството на традиционните български селскостопански
производства;
9. Осигуряване прилагането на държавна политика за сертифициране, регламентиране и подкрепа за
производството на екопродукти.


ПРИОРИТЕТ IV - Създаване на единна държавна структура за координация и контрол на
безопасността и качеството на храните
Действия за реализиране:
1. Изпълнение на основния приоритет на Европейския съюз за осигуряване на възможност всеки
гражданин и потребител да живее здравословно;
2. Осъществяване на единен контрол на безопасността и качеството на храните „от обора до
масата”. Поддържане на ефективна контролна система, подчинена на единни принципи при спазване
на европейското законодателство и засилване на доверието на консуматорите. Премахване на
възможността за припокриване на функции и дублиране на дейности и обекти подлежащи на контрол,
при пълен обхват на цялата хранителна верига;
3. Обединяване и координация на съществуващите отделни системи за оценка на риска, на базата
на най-добри създадени модели и практики в Европейския съюз и информиране на обществеността за
всички предприети мерки и резултатите от тях;
4. Създаване и поддържане на единен публичен регистър на обектите за добив, преработка и
търговия с храни и фуражи;
5. Оптимизиране и ефективно поддържане на информационните системи за проследяване на
търговията с животни, суровини и храни, системата за идентификация на животните и системата за
бързо съобщаване в случай на опасност произтичаща от храни и фуражи, функциониращи на
територията на Европейския съюз;
6. Оптимизиране на съществуващите контролни структури и броя на акредитираните лаборатории;
7. Цялостно въвеждане на маркетинговите стандарти за качество на ЕС за земеделските продукти
от растителен и животински произход.


Приоритет V - Провеждане на реформа в горския сектор и гарантиране опазването и развитието
на българската гора
Действия за реализиране:
1. Оптимизиране на организационната структурата за управление на държавните гори и
внедряване на сертификацията, като водещ инструмент на обществения контрол в тях и гаранция за
многофункционалното им стопанисване;
2. Децентрализация на управлението на горските ресурси чрез постепенно предприемане на
стъпки за доброволно, икономически, социално и екологично обосновано прехвърляне на права,
задължения и отговорности от държавата към общините, на базата на дългосрочно договаряне;
3. Създаване на обективни възможности за пълноценно усвояване на европейските фондове за
горите, стимулиране развитието на местната икономика и бизнес и повишаване обществената
заинтересованост от устойчивото и природосъобразно стопанисване на горите;
4. Създаване на Държавен горски инспекторат за осъществяване на строг държавен контрол при
опазване на обществените интереси спрямо продуктите, функциите и услугите, предлагани от горите
на България, въз основа на добрите национални традиции и водещите практики в ЕС;
5. Опазване и увеличаване площта на горите и разширяване дела на оползотворяване на
отпадъчната биомаса от аграрния сектор за енергийна употреба и подобряване въглеродния баланс на
страната за превенция на климатичните промени и последиците от тях;
6. Забрана за срок от 20 години за промяна на предназначението на горите от извършени заменки,
лесопригодни гори и земи от Горския фонд, освен за важни публични цели.


ПРИОРИТЕТ VІ - Развитието на жизнен аграрен сектор – основен фактор на стабилизирането и
развитието на селските райони
Действия за реализиране:
1. Оптимизиране на Програмата за развитие на селските райони, с оглед на настъпилите промени в
страната и реформата на Общата селскостопанска политика на ЕС;
2. Целенасочена политика за развитие на селските райони и възраждане на техните традиции
съобразена със специфичните особености на отделните типове селски общности, местния потенциал,
местните инициативи, населението и бизнеса в тях;
3. Експониране на културния и природен потенциал на българското село, подобряване качеството
на живот и създаване на условия за заетост, развитие на инфраструктурата и основните услуги за
бизнеса и населението;
4 Строг контрол за изпълнение на мерките, предвидени както в Националния стратегически план и
Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013, така и в Националния
стратегически план и Оперативната програма за сектор „Рибарство.”

РЕЗУЛТАТИ...Всички ги чакат...като му дойде времето!....