Модерният производител мисли и се грижи за околната среда, за това, какво ще остави след себе си и за следващите поколения. Модерността означава нов начин на мислене за средата, в която живеем. Това каза Тихомира Трифонова от организаторите на наградите „Модерна ферма“.
 
Номинациите са ключово събитие в кампания „Бъдещите лидери в селското стопанство“. Тя продължи една година с финансовата подкрепа на Европейската комисия. Целта й е да представи Общата селскостопанска политика (ОСП) и нейния принос за развитието на родното ни земеделие.
 
 
Номинациите за модерна българска ферма се приемаха онлайн до края на миналата година. До втория кръг достигнаха 8 родни ферми, от които три си тръгнаха с почетни статуетки.
 
След оспорвана битка, с много малка преднина, титлата „Най-модерна българска ферма“ отиде при „Киви реколта“. Наградата беше връчена от Мариела Пчелинска – експерт от Министерството на земеделието. 
 
„Ние сме малка семейна ферма, но имаме модерно отношение към храната. Най-лесно се отглежда суровина, но тя трудно се продава като завършен продукт“, каза победителката Албена Георгиева от Петрич, за която Фермер.БГ вече разказа на читателите си.
 
На второ място се класира ферма „Венец“ с градини в село Тодорово, Плевенско, и село Дебнево, Троянско. „Тази награда е за целия ни екип. Каквото произвеждаме е от хора за хора. Гордея се с това, че имаме над 20 работници. Идеята е тази ферма да се издържа сама, но също да помага на хората в този район“, каза Катрин Цанев, германка с български корени.
 
 
Третият победител е „Любимец на публиката“. След онлайн гласуване през февруари най-много харесвания във Фейсбук получи Pura Vida Organic Farm. Основатели на биофермата са Кристиан и Валентина Василеви, които преди време напускат космополитния Ню Йорк, за да развиват собствен земеделски бизнес в Пазарджишко.
 
По време на събитието бяха връчени и грамоти на учениците от две професионални гимназии – ПГЗ „Стефан Цанов“ от град Кнежа и ПГМСС „Пейо Кр. Яворов“ от град Гоце Делчев. Те участват в създаването на учебни ферми, които схематично представиха на място. Други ключови събития от кампанията са интерактивни семинари в шест университета и информационни щандове на три изложения.
 
 
Върху важността за фермерите от кооперирането и затварянето на цикъла акцентира Венелин Добрев – експерт по международни програми и проекти. По думите му над 80% от иновациите идват от обединяването на хората. За пример той посочи млечни кооперативи в Гърция и Унгария, където хората са осъзнали, че трябва да работят заедно, ако искат да оцелеят.
 
„В България иноваторите са соло играчи, вместо да си сътрудничат. В момента сме доста ниско по веригата на добавената стойност. В повечето случаи изнасяме суровина, без да я развиваме тук по нивото. Може би това е най-голямата бариера пред внедряването на иновации, а не толкова липсата на средства или политическа подкрепа“, убеден е Добрев.