Биопроизводителите приветстваха новата Наредба, според която биопродуктите трябва да заемат 2% от всички обществени поръчки за храни, кетъринг услуги и доставки за кухни, като процентът ще се увеличава ежегодно. След влизането й в сила обаче стана ясно, че продължава да има поръчки, които не се съобразяват с това нормативно изискване и сякаш на никого не му прави впечатлени освен на бранша
Симеон Караколев: Невзети проби мляко няма да са пречка за обвързаното подпомагане
Наредба № Н-1 за екологичните изисквания към определени продукти, предмет на обществени поръчки, беше пилотно представена на Биоконференцията тази година в Пловдив от екоминистерството, като съвместно разработена с експерти от Агенцията за обществени поръчки и дирекция „Биологично производство” в агроминистерството. Текстът влезе в сила от 14.08.2024 г.
Малко по-късно Българска асоциация Биопродукти (БАБ) откри „множество обществени поръчки за хранителни продукти, публикувани след тази дата, в които тези изисквания изобщо не са упоменати”, като даде медийна гласност на нередностите и пусна сигнал до Агенцията за обществени поръчки и до четири министерства.
Браншовите представители предоставиха конкретни примери с обществени поръчки и подчертаха, че от всичките такива за храни и кетъринг, откриват само една единствена процедура, която отговаря стриктно на изискванията на Закона за обществени поръчки и Наредба Н-1.
Месец след сигналите проверяваме дали биопроизводителите са получили удовлетворяващ отговор от институциите и предприети ли са мерки по отстраняване на нарушенията.
Отговорът от Министерството на икономиката е, че в приложения списък няма обществени поръчки, възлагани от него, от второстепенните му разпоредители с бюджет или публични предприятия. „Съгласно чл. 229 от ЗОП Агенцията по обществени поръчки осъществява контрол върху процедурите по обществени поръчки, както и популяризира добрите практики при възлагането на такива, включително свързаните с прилагането на екологични, социални, иновативни изисквания и др.”, припомнят от ведомството.
Агенцията за обществени поръчки (АОП) подчертава, че тя няма компетентност да прекратява обявени процедури за обществени поръчки. „Независимо от посоченото, при установяване на нарушения на чл. 47а, ал. 1 от ЗОП, с цел осигуряване спазването на ЗОП и Наредбата, е налице административно-наказателна отговорност за възложител, който не изпълни задължението си по чл. 47а, ал. 1 от ЗОП, а именно – налагане на глоба в размер 2 000 до 10 000 лв. (чл. 251, ал. 1 от ЗОП)”, информират от Агенцията.
В отговора й към БАБ се казва още, че АОП принципно извършва предварителен контрол, в обхвата на който чрез случаен избор, попадат процедури за възлагане на поръчки за доставки с прогнозна стойност над 200 200 лв., а на задължителен контрол – всички над 5 000 000 лв., независимо от техния обект. Две от посочените от БАБ процедури са проверени от Агенцията.
На искането да се прекратят некоректните поръчки или да се дадат указания за изменението им на възложителите, от АОП обясняват, че съгласно функционалната й компетентност контролът на АОП няма санкционен характер.
„Последният външен контрол по изпълнението на ЗОП, включително контролът по изпълнение на договорите за обществени поръчки и рамковите споразумения, се осъществява от Сметната палата и от органите на Агенцията за държавна финансова инспекция”, информират от АОП.
Във връзка с Наредба № Н-1 чрез депутатско питане земеделският министър пък бе сезиран, че „при функционирането на Биорегистъра се наблюдават сериозни проблеми, които затрудняват получаването на положителен ефект от него, като например няма възможност за търсене по видове култури, няма информация за установяване на контакт с производителите и други”.
Земеделското министерство припомня услилията на ведомството за изготвянето на Наредбата и като цяло за развитието на биопроизводството. Относно конкретиката на въпроса от агроминистерството отговарят: „Данните за операторите в сектора са публични и достъпни на Интернет страницата на Министерството на земеделието и храните и посредством Електронния регистър на производителите, преработвателите и търговците на биопродукти.”
„Съгласно своята компетентност и правомощия Министерството на земеделието и храните не може да бъде страна в договорните и финансови отношения между операторите – производители/търговци (изпълнители) и възложителите на обществени поръчки”, казват още от агроведомството.
Така и не ни стана ясно някой някъде самосезирал ли се е, предприел ли е мерки за отстраняване на нарушенията по Наредба Н-1. Междувременно Българска асоциация Биопродукти коментира, че промяната се осъществява бавно, но се наблюдава известен напредък и вече е започнало публикуването на обществени поръчки, отговарящи на новите изисквания, а други са прекратени по причина "несъответствие с Наредба № Н-1".
0 КОМЕНТАРА