Ако последните две години пандемията от Covid-19 движеше прогнозите и очакванията за обществото и бизнеса, сега ориентир е водената от Русия война в Украйна. Конфликтът накара страните да започнат да третират местните ресурси от изкопаеми горива като средство за намаляване на зависимостта от руския износ. В същото време войната помогна за засилване на прехода към по-ефективни и по-чисти енергийни доставки, за да се отдалечи изцяло от изкопаемите горива. Eco-Business обобщава шест тенденции, които биха могли да повлияят на глобалната устойчивост през 2023 г. Сред тях откриваме все по-широкото използване на високотехнологично земеделие.

Европа очаква лоша година за земеделския сектор

Азия като ключов доставчик на изкопаеми горива

Русия бе най-големият износител на изкопаеми горива в света през 2021 г. През тази година страната хвърли световните енергийни пазари в смут чрез нахлуването си в Украйна. През 2023 г. Европа може да се обърне към Азия за своите енергийни доставки. Това ще изостри търсенето от страна на страните производители на въглища, нефт и газ в региона като Индонезия, Виетнам и Малайзия.

Войната обаче подчерта необходимостта нациите да постигнат енергийна независимост, в противен случай може да станат жертви на непредвидими доставки и ценообразуване, повлияни от политическите развития, казва Бени Суряди, експерт в базирания в Джакарта енергиен мозъчен тръст Asean Center for Energy.

Обръщане към Азия за минерали, които подклаждат стремежа към чиста енергия в света

Русия също така е един от най-големите световни доставчици на висококачествен никел, основен компонент на литиево-йонните батерии, намиращи се в електрически автомобили. Макар европейските нации може да не са склонни да се обърнат към стратегически съперници като Китай за заместващ внос, те ще бъдат принудени да проучат развиващите се пазари като Филипините и Индонезия, дори ако регулаторната среда не е толкова зряла.

Високотехнологично земеделие, лабораторно отгледано месо и регенерация на почвата

Недостигът на работна ръка и прекъсванията на веригата за доставки, предизвикани от руско-украинския конфликт, са някои от основните фактори, които тласнаха разходите за храна до най-високото им ниво през последните десет години. Поради това използването на технология за увеличаване на производството на храни при най-ниски разходи набира все по-голяма популярност и ще продължи през следващата година.

Примери за това има много. Например в Китай конвейерната система Sananbio автоматизира засяването и пресаждането във ферми. Kaisheng Haofeng, една от най-големите оранжерии в света, планира да напълни своите разсадници с роботи за прибиране на реколтата и опаковане през 2023 г.

По-високотехнологичните начини за производство на храни идват и под формата на лабораторно отгледани продукти. Компанията Shiok Meats от Сингапур пуска своите клетъчни скариди и омари през следващата година, докато основният й конкурент Alt Farm в Хонконг ще „печата“ говеждо месо вагу. Той е специализиран в технологията за 3D печат на храни, използваща химическа обработка.

Регенеративното земеделие също ще бъде на преден план, когато става дума за тенденциите през 2023 г.

Потребителите ще търсят по-устойчиви и гъвкави продукти

Потребителите излизат от период на пандемия и влизат във време на криза на разходите за живот. Затова експертите очакват, че през следващата година ще има промени в начина на живот. Ще се консумира по-малко месо, ще се търсят продукти с почти изтекъл срок на годност и не с перфектен вид, защото са по-евтини. Ще се променят възгледите на потребителите относно храненето и устойчивостта на храни.

Възстановяване на връзката с местните бизнеси

С толкова много глобална несигурност ще има по-голямо движение за защита на местните ресурси и насърчаване на местния бизнес. Тъй като въздействието на глобалното затопляне ще се усеща все повече, потребителите все по-масово ще проучват внимателно дали глобалните марки приемат сериозно местните си ангажименти.

Повишеният потребителски контрол върху това как марките помагат на местните общности започна в пандемията, но също така е отражение на променящите се приоритети на потребителите.

По-социален и екологичен туризъм

Промяната в потребителското поведение ще повлияе на туристическата индустрия, като туристите все повече търсят дестинации, които са ориентирани към опазването на природата.

През 2023 г. ще е на мода регенеративният туризъм. Този термин отразява вид преживяване, при което на пътниците се дава възможност да напуснат мястото, на което са били, в по-добро състояние, отколкото е било преди.



ВИЖТЕ ОЩЕ:

Малък, млад производител: На полето трябва да се действа с мисъл

От 2023 г.: Таван на плащанията над 100 хил. евро

Проследете на живо: Проектите на родни жени предприемачи в агробизнеса