Собствениците на винарната „Фоур Френдс“ в момента са петима ентусиасти, които превръщат едно свое хоби в бизнес. За нито един от тях това не е основна работа. Вината на компанията може да се видят на много места у нас, но това съвсем не означава, че трудностите ги подминават. 

С малки стъпки към голямата мечта: Да произвеждаш вино от собствено лозе

 

„Нашата изба е в района на старозагорското село Горно Ботево. Лозовите ни масиви с червени френски сортове са разположени на около 450 дка. От 2016 г. лозята се отглеждат биологично. Капацитетът на избата е за преработка на 300 тона грозде, произвеждаме около 230 хил. бутилки и боксове основно за вътрешния пазар“, разказва търговския директор Слав Ценов. 

Преди пандемията износът от винарната е бил около 10% от производството, но в момента е под 1%. Цялата търговия се прави на вътрешния пазар, където конкуренцията е много голяма. Пазарът е развит основно в София, Пловдив, много малко Варна и Бургас през активния туристически сезон, според Ценов. 


„Хотелите и ресторантите работят с много нисък клас продукти и голям дял на вноса. Всяка година вносът на чужди вина се увеличава, а износът намалява. Освен това все повече български изби започват да бутилират вносни вина, тъй като са по-евтини“, разказва той. 

От думите му става ясно, че са много малко избите, които успяват да оцелеят без да влагат лични средства или да търсят друг бизнес, от който да преливат средства

„Ние сме среден производител и трудно свързваме двата края. В България, ако искаш да продаваш обеми – трябва да реализираш през веригите. Техните условия стават все по-тежки за българските производители. В момента, макар че работим с повечето големи вериги, обмисляме да се оттеглим от някои от тях. Работата с веригите е смъртоносна прегръдка, ние сме като мъртвец на системи. Подават ни малко пари колкото да сме полуживи. Трябва да се вземат някакви мерки“, споделя Ценов. 

 

На собствениците им се налага всяка година да дотират кампанията и те го правят заради своя екип, който е от около 30 човека – в производството и в търговския отдел. 

Въпреки, че е много изгодно, от „Фоур Френдс“ не се изкушават да внасят евтино вносно грозде или вино, защото „По този начин ще зачеркнем всичко, което сме правили до момента. Ние искаме да работим в България и да правим вино от българско грозде“, категоричен е търговският директор. 

От думите му става ясно, че много наши изби, особено от Югозападна България пазаруват вино от Македония, бутилират го и пускат евтини продукти на пазара. „Пишат, че виното е българско, но то не е, държавата трябва да се погрижи и да осигури прозрачност“, убеден е специалистът.  

Българинът е любопитен и му е интересно да пробва италиански, френски, новозеландски и други вина. Затова веригите отделят все по-голямо място на рафта за вносни вина, сочат наблюденията на бранша. 

„Имаме Сдружение на винопроизводителите в България, с помощта на аграрното министерство през февруари ще участваме на най-голямото изложение за вина в Дюселдорф. С малки крачки вървим към популяризация. В момента ни липсва имидж, няма бранд „българско вино“, споделя още Слав Ценов, който представи винарната за пети път на изложението "Зелена седмица" в Берлин.