Комисията предлага облекчаване на ненужната административна тежест за фермерите и администрациите, както и преминаване към по-гъвкаво прилагане на Общата селскостопанска политика (ОСП), което по-добре отразява разнообразието на земеделието в ЕС и местните условия.
С промени, насочени към опростяване, повишаване на конкурентоспособността, устойчивостта и цифровизацията, се очаква да бъдат спестени до 1,58 милиарда евро годишно за фермерите и 210 милиона евро за националните администрации.
Предложението, представено днес, изпълнява визията за селското стопанство и храните, приета на 19 февруари 2025 г., която очертава пътна карта към конкурентоспособна, устойчива и справедлива агро-хранителна система. Съгласувана с Компаса за конкурентоспособност на ЕС, визията призовава за намаляване на ненужната бюрокрация с цел подобряване на конкурентоспособността.
Фермерите в целия ЕС се сблъскват с редица предизвикателства, породени от прекомерни административни изисквания, които често не отразяват реалностите на терен. Тази регулаторна тежест води до разходи и загуба на време за фермерите и националните администрации, до по-слабо приемане на задълженията и възпира инвестициите. Забавя се работата на стопанствата, изтощават се ресурси, възпира се иновацията и се намалява приемането на изискванията от страна на фермерите.
За да се справи с тези предизвикателства, Комисията предлага законодателни промени в ОСП, насочени към намаляване на административната тежест, контрола, прилагането, реакцията при кризи и нуждите от инвестиции. Сред предложените промени са: опростяване на изискванията на стопанско ниво, по-добро признаване на разнообразни земеделски практики като биологичното земеделие, по-лесна подкрепа за малки и средни стопанства чрез опростени плащания и мерки за повишаване на конкурентоспособността, включително по-добър достъп до финансови инструменти и основа за цифрови решения.
Освен това Комисията публикува и Пътна карта за допълнителни действия по опростяване през годината, която очертава планираните действия, инструменти и индикативен график за подобрения в подзаконовите актове на ОСП и в области извън земеделието, които влияят върху фермерите.
Какво представлява омнибусното регулиране? Отнася ли се само до опростяване на ОСП или и до други регулации?
Работната програма на Комисията включва поредица от омнибусни предложения, които опростяват различни части от законодателството на ЕС, заедно с инициативи с ясно изразено измерение на опростяване. Омнибусните предложения, приети на следващи етапи, обхващат приоритетни сектори, посочени от заинтересовани страни и идентифицирани в доклада на Драги. Целта им е да осигурят съгласуваност, да създадат инерция и по този начин да максимизират усилията за опростяване.
Предложение засяга ОСП и следва други подобни инициативи на Комисията по-рано тази година в области като докладване за устойчивост, надлежна проверка за устойчивост и таксономия.
Ще предложи ли Комисията допълнителни мерки за опростяване в селското стопанство?
Да, Комисията ще предложи допълнителни промени, насочени към намаляване на отчетността, разходите за съответствие, тежестта на контрола и улесняване на прилагането на новите гъвкавости, предлагани в настоящото предложение за опростяване на ОСП. Тези действия са представени в пътна карта и ще бъдат реализирани през 2025 г.
Комисията също ще работи през 2025 г. върху разработването на обхватен законодателен пакет за опростяване, насочен към други политики, извън ОСП, които засягат фермерите, бизнеса с храни и фуражи и съответните администрации. Фокусът ще бъде върху елементи, които ще подпомогнат фермерите и предприятията да бъдат по-конкурентоспособни и устойчиви.
Това отговор ли е на протестите на фермерите и натиска от държавите членки?
Комисията е наясно с тревогите на фермерите и работи неуморно, за да предложи конкретни действия в отговор на тях. Държавите членки, които са на предна линия при прилагането на ОСП, също повдигнаха въпроси относно определени изисквания една година след началото на прилагането на новата политика. Опростяването е постоянен процес, като Комисията работи за намаляване на административната тежест и адаптиране на правилата към променящите се реалности. Това важи за всички сектори на икономиката.
Комисията се вслушва в всички заинтересовани страни, включително социални партньори, неправителствени организации и гражданското общество, за да гарантира, че всички гледни точки са отчетени. Например, диалозите с комисари ще бъдат насочени към основните групи, засегнати от политиките на ЕС, като МСП, индустрията, социалните партньори, регионалните и местните власти и гражданското общество.
Отслабват ли се екологичните изисквания в рамките на ОСП?
Опростяването не означава автоматично понижаване на амбициите. То не означава премахване на политическите цели или социалните и екологични стандарти, а напротив – тяхното по-ефективно прилагане. Рентабилното изпълнение е по-полезно, осигурява по-бързи резултати и по-голямо приемане от заинтересованите страни.
Комисията остава ангажирана с гарантиране на правна сигурност и предвидимост, които са ключови при всяка законодателна реформа. Предложените мерки запазват общата насока и амбиции на настоящата ОСП и нейната ключова роля в прехода към устойчиво земеделие.
Предложението не променя зелената архитектура на ОСП, включително факта, че Стратегическите планове на ОСП заделят 32% от общия бюджет (около 98 милиарда евро) за доброволни действия, насочени към екологични, климатични и хуманни цели. По-конкретно, системата за условност, както и бюджетното разпределение и други инструменти като еко-схеми и развитие на селските райони, остават в сила с цел поддържане на по-високо ниво на амбиция спрямо миналото.
Промените са ограничени само до изисквания, при които опитът е показал ясна необходимост от корекции и допълнителни стимули за фермерите.
Кой ще се възползва от тези промени и как те ще помогнат на фермерите?
Както фермерите, така и държавите членки ще се възползват от допълнителната гъвкавост. Особено малките и средни стопанства ще се възползват от опростените плащания и намаляване на административната тежест.
Фермерите ще усетят облекчение чрез премахване на дублиращи се задължения, по-малко проверки на терен и по-прости процедури за кандидатстване.
Предложението разширява възможностите за малки фермери да кандидатстват за еднократна подкрепа за доходи и за развитие на стопанството и опростява изпълнението на инвестиции.
Анализ на въздействието, публикуван днес, показва, че промените могат да спестят до 1,58 милиарда евро годишно на фермерите. Това ще им спести време, ще намали стреса и ще им позволи да се фокусират върху основната си работа.
Какви са последиците за Стратегическите планове по ОСП?
Благодарение на тези мерки за опростяване, държавите членки ще могат да включат новите инструменти в своите Стратегически планове, като например кризисни плащания и нови възможности за финансиране по схемата за малки фермери. Очаква се минимално допълнително административно усилие за въвеждането на тези нови елементи, след приемането им от съзаконодателите.
Освен това се опростява и процесът на изменение на плановете. Одобрение от Комисията ще бъде необходимо само за стратегически промени, които значително засягат логиката и финансирането на плана.
Всички останали промени ще изискват само уведомяване на Комисията, без одобрение, което ще ускори процеса и ще ускори прилагането на промени за фермерите.
Какво е въздействието върху земеделския резерв?
Предложението запазва земеделския резерв и оптимизира използването му за по-добър отговор при пазарни сътресения, в съответствие с първоначалната му цел.
Освен това се въвеждат два нови вида кризисни плащания – по линия на директните плащания и на развитието на селските райони. Държавите членки ще могат да използват до 3% от годишното финансиране на своя План по ОСП, за да подпомагат фермери, засегнати от природни бедствия или животински болести. Използването на тези инструменти ще бъде възможно чрез изменение на Стратегическите планове.
Тези нови плащания допълват резерва, а не го заменят, и се прилагат с предпазни мерки, за да не се изкривява пазарът или да не се нарушават други интервенции по ОСП.
Как този пакет от опростявания ще оформи бъдещата ОСП?
Пакетът следва пътя към по-стратегическо и ефективно прилагане на ОСП, в съответствие с Визията за селското стопанство и храните и политическите насоки на председателя Фон дер Лайен.
В съответствие с визията, предложението цели намаляване на административната сложност и повишаване на привлекателността на инструментите за подкрепа, за да се засили конкурентоспособността на европейските фермери, така че да се съсредоточат върху предприемачеството и производството.
Отдава се по-голямо внимание на разнообразието и специфичните нужди на стопанствата, особено малките и младите фермери, и се насърчава стимулиращ подход. Това е и основа за по-голяма цифровизация на политиката и националните администрации с цел намаляване на контрола и отчетността за фермерите.
Повече подробности за бъдещата ОСП след 2027 г. ще бъдат представени през третото тримесечие на тази година.
Как са изчислени очакваните годишни спестявания?
Работният документ на Комисията очертава основните въздействия и включва оценка на очакваните спестявания, базирана на налични данни, доказателства и ключови допускания, като се отчитат и несигурности и ограничения.
Анализът използва информация от широк спектър заинтересовани страни, събрана чрез мащабно обществено обсъждане, включително анкетата сред фермерите от 2024 г., проучване относно опростяването и административната тежест, данни от ОСП и експертна преценка.

4 КОМЕНТАРА
16.05.2025
14.05.2025
14.05.2025
14.05.2025