Фермер на 2024 година в първото издание на AGRI AWARDS 2024 стана 26-годишният Васил Ралчев, собственик на семейния бранд за биокозметика InaEssentials. Няколко месеца по-късно го намираме в разгара на розобера край Панагюрище и влизаме в кухнята на фамилното производство, където семейната история е най-ценния ресурс.

Пазарът е водещ, субсидията е само подпомагане

Всичко започва, когато преди 25 години родителите му - Веселина и Николай Ралчеви, които имат три деца, решават да се захванат със земеделие и розопроизводство. Продават на вътрешния пазар и по думите на Васил от 1990 г. до 2011 г. компанията не е била на печалба. Но през 2007 г. късметът им се усмихва, когато голяма немска фармацевтична компания започва да изкупува стоката им.

Семейството изпраща и трите си деца в профилирани висши училища в Европа. Именно в Рединг, Великобритания, където учи „Бизнес мениджмънт на земеделието” Ралчев-син на практика опознава предизвикателствата в сектора.

„Там всичко беше много различно. Нямахме типичните лекции в зала. Напротив. Качваха ни на един автобус, тръгвахме към най-големите производства и там самите собственици ни споделяха техните предизвикателства - работна ръка, малки маржове, трудности с големите вериги. Всички тези бизнеси говореха, че най-трудното нещо им е да достигнат до пазара.

В същото време много се запалих по дигитален маркетинг и си казах „какво ще стане, ако се опитам онлайн да представя нашите продукти пред аудиторията”. Започнах с един малък онлайн магазин, в който предлагам нашите вторични продукти – розова вода, лавандулова вода, вода от лайка и етеричните ни масла, до крайния потребител в България. Това беше февруари 2019 г. 

В началото нямаше много продажби, но когато те се появиха, дойдоха и коментарите на клиентите и именно те доведоха до още поръчки, докато се стигна до момент, в който крайният потребител купуваше нашата стока директно. Това беше само началото. Тогава успявахме да достигнем около 14 000 лв. оборот на месец и около 2 000 лв. печалба. Аз бях на 21 години, реших да се върна в България, в Панагюрище, а не да остана във Великобритания, и да развивам този бизнес, разказва младият предприемач.

Завръщането е директно на терен. Младият предприемач минава през всички етапи на производството – беритби, преработка, продажби до крайния клиент. Днес историята звучи романтично, но извървеният път не е лек.

„Докато моите приятели бяха в София, Пловдив, по морето, аз бях цяла седмица в Панагюрище. Беше ми малко депресивно, защото хората на моята възраст ги нямаше и трябваше сам да си създавам социалните контакти. Беше сложно за мен, но реших да остана. Когато останеш и продължиш да правиш едно нещо достатъчно дълго и наистина вкараш много усилия в него, нещата в един момент се получават.

Васил Ралчев: Нещо голямо стана през септември 2019 г., когато осъзнах, че не толкова продуктът е важен, колкото историята. 

Тогава извадихме нашите телефони, както всеки един земеделски производител може да го направи, снимахме целия процес и разказахме нашата история, и я качихме онлайн като блог и видео. Какво се случи? Септември 2019 г. стигнахме до 30 000 лв. оборот, следващия месец - 70 000 лв., след това – 100 000 лв., януари – до 200 000 лв. оборот. Тогава ми хрумна идеята тази история да не я разказвам само на българския потребител, а и на потребителя в чужбина”, споделя Васил.

Следва формирането на логистични центрове в цяла Европа, като пратката достига до клиента до 24 часа. Миналата година фирмата прави 36 млн. лв. оборот, а тази се очаква той да достигне над 50 млн. лв., като продава в 30 пазара в цял свят. Васил Ралчев постига и друг успех. За семейния бранд работят много млади, образовани хора, завърнали се от чужбина.  

Днес той планира да превърне бизнеса си в първото земеделско производство - еднорог. Как смята да го постигне?

В последните години направихме огромни инвестиции в модерен производствен цех, в логистичен склад в Словакия, в стартирането на нашите фирми в САЩ и Австралия. Тези големи пазари създават огромен потенциал и вдигат все повече стойността на нашия бизнес. В момента имаме директна връзка с крайния клиент навсякъде. Залагаме все повече и на туризъм, като клиентите ни могат да дойдат, да изпитат изживяването сами да си наберат розовия цвят и да участват в целия процес", заявява младият бизнесмен.

Васил Ралчев познава цената на успеха и не спира да си поставя цели за постигане, което го прави напълно достоен за наградата „Фермер на 2024 г.” Освен това той има кауза – в следващите 5-10 години да пробие пътя не само за себе си, а и за следващото поколение млади фермери в България.

Вижте повече във видеото.