Сушенето и замразяването на плодове и зеленчуци е начинът, който овощарят Томо Томов открива, за да осигури продажбите на своята продукция на пазара. Производителят разполага с плодови градини от няколко стотин декара в село Разлив, Софийско, където отглежда малини сорт "Люлин", биовишни, сливи и други. 

Как се печели в бизнеса със сушени плодове?

Още в края на 90-те години на миналия век Томов се захваща със земеделие. Опитът през годините му показва, че в необлагодетелствания район, където е неговото стопанство, най-добре ще виреят овощни градини. Също така, заради недоверието към изкупвачите с хладилници, решава сам да си организира съхраняването на продукцията. През 2012 г. изгражда по проект фабрика за замразяване и сушене на плодове и с това затваря целия цикъл на своето производство.

Днес той произвежда, суши и замразява тонове продукция. Работи по заявки и изнася предимно за чужбина. „Когато имаме недостиг, купуваме суровина от български производители , защото българското трябва да се стимулира, казва Томов. Според него всяко нещо може да е печелившо, ако намери правилното си място и пазар.

Пред Агри.БГ Томо Томов разказва за бизнеса и спецификите в сушенето и замразяването на плодове и зеленчуци.

"Ние сушим синя слива, ябълка, круша, пипер, арония – това са предимно нашите продукти. Повечето от сушените плодове, които предлагаме, ги правим само по предварителни заявки, защото има много дъмпингов внос от Беларус, от бившите съветски републики, които идват на много ниски цени, и за реализацията на родната продукция е много трудно", разкрива овощарят.

Томо Томов: "Ние сме по-малка фирма на пазара. Правим и замразяване, и сушене на плодове. И двете имат своето търсене. Сега сме се насочили към доразвиването на замразяването, защото обработваме биологични градини и замразените биоплодове много добре се пласират навън. Дори имаме повече заявки, отколкото можем да изпълним към този момент."

Фабриката за сушене на Томо Томов

Съдържанието на захар в сушените и замразени плодове

Всеки един плод има различен процес на замразяване и на сушене, обяснява експертът. Процесът по сушене включва измиване, подреждане на скарите, които са за сушене, сортиране и сушене в сушилната камера. Те вече са автоматизирани и могат да им се задават различни процеси на сушене. 

Колко време ще отнеме сушенето, зависи от зрелостта на плода и е между 24 и 36 часа. Определящо е и водното съдържание на продукта. Най-добрите сушени плодове са тези, които са с по-висок брикс в сурово състояние.

Томо Томов: „Бриксът е захарнато съдържание на плода. Има спектрометри, с които той се измерва. Не само при сушените, но и при замразените продукти има направления, в които клиентът изисква по-високо захарно съдържание, когато се берат плодовете. 

Ако плодът отива за сокове, за концентрати например, се изисква максимално висок брикс. При сладкарските изделия са приложими и плодове с по-ниска захарност. При вишната, на която се отстранява костилката за хранително-вкусовата индустрия в сладкарството, изискването е около 15 брикс."

Бери плодовете имат голямо търсене

Наименованието им идва от английската дума “berry” – събирателно име за дребни плодове с ярък цвят, сладък, кисел или тръпчив вкус. В съвременната кулинария и диетология те стават все по-актуални заради вкусовите си качества, съчетани с полезни елементи. Такива плодове са малина, боровинка, къпина, ягода, годжи бери. Аронията също спада към тях.

Сушената арония е една от добре пласираните на външния пазар култири, споделя производителят. 

Томо Томов: „Тя намира приложение в различни плодови миксове, както и в сладкарството. Когато бъде изсушена, се повишава леко нейната влажност и се вкарва в различни продукти. Използва се и за направата на сладка, понеже е по-евтина, а също спада към бери плодовете. Има много високи качества на полезност. Изнасяме нашата сушена арония за Нидерландия."

На родния пазар

Това, на което залага Томов, е качеството на продукцията и затова не иска да се разраства, а да се развива. Определя българското производство на зеленчуци и плодове като много богато на видове и вкусове и заявява, че само силна организация и обединение на родните производители може да измести вноса. Очаква, че и самосъзнанието на българския потребител ще се променя към добро, избирайки продукция от собствената си държава, както правят останалите европейци.

Томо Томов: "Дъмпинговият внос затруднява пласирането на продукцията на нашите производители. Присъствието ни на българския пазар при сушените плодове е най-вече чрез малки разфасовки. Правим така наречените ошави със сушена слива, ябълка и круша. Сушим и чушки капия за Бъдни вечер. Основно дистрибуторите, които се занимават с ядки, работят и такива миксове. Не сме доставяли директно във веригите. Обмисляме сега да заложим и на онлайн директните си продажби."
 

ВИЖТЕ ОЩЕ:

Предложение: Специален етикет за храни с български суровини

Водният лук: Капризна, но рентабилна култура

Силна градушка отчая семейство, но му даде и нови надежди