Ако сте любители на кулинарните предавания, със сигурност сте виждали Мартин Трухчев на малкия екран. Участвал е в Hell’s Kitchen, „Черешката на тортата”, гостувал е в предаването на Ути Бъчваров, водещ е на собствено кулинарно предаване по Code Health TV.
Четете още: Ферма с 850 овце до Белене пробива с млечните си продукти основно в София
Той е кулинар трето поколение от Еленския Балкан, който заедно с брат си продължават семейната традиция. Предлагат на пазара класически продукти като Еленски бут, филе, врат, луканка, суджук и наденица. „Произвеждаме автентични сурово-сушени деликатеси. Рецептите и технологията, която използваме, е запазена от дядо ми,“ споделя Трухчев.
Въпреки че нямат собствена ферма за животни, Трухчев и екипът му работят с дългогодишни партньори, които доставят българско месо с гарантирано качество. „За нас е много важно суровината да бъде висококачествена,“ подчертава той.
Животновъдите, с които си сътрудничат, са от Североизточна България, а желанието им е един ден да намерят партньори и в района на Еленския Балкан, за да засилят връзката между продукта и региона.
Семейство Трухчеви се радват на интерес в цяла България. Продават чрез малки магазини за качествени продукти, както и през собствения си онлайн магазин. „За нас е важно да има отношение към клиента, който цени истинската храна,“ казва Мартин. Затова избягват големите вериги, предпочитайки да работят с магазини, които споделят ценностите им.
Участието им на тазгодишното изложение „Месомания“ в Интер Експо Център в София беше ключов момент за тях. Там те не само създадоха ценни контакти с магазини и ресторанти, но и спечелиха два златни медала за своите продукти – Еленски бут и Свински врат по Еленски. „Към нас проявяват интерес висок клас ресторанти, както и пицарии, които започват да използват Еленския бут като една от съставките на пиците, които правят,“ споделя Трухчев с гордост.
Плановете му за бъдещето включват минимално разширяване на производството – не повече от 20%, – но с фокус върху още по-високо качество. Планира да предложи по-стари, узрели бутове на по 2-3 години.
Освен на местно ниво, Трухчев активно работи за популяризирането на Еленския бут и в чужбина. Участието му на международно изложение в Словения, подкрепено от Министерството на земеделието, му дава мотивация да подобри маркетинга на продукта. „Много малко хора знаеха за Еленския бут. Това ме мотивира да работим по-усилено в посока да стигнем до повече хора,“ споделя той.
Затова заедно с други производители от Еленския Балкан създават Сдружение „Еленски бут“, на който Мартин е председател. Основната му цел е да популяризира този традиционен продукт в България и цяла Европа и да постигне регистрация на Еленския бут като Защитено географско указание.
„Когато сме заедно, сме по-силни и повече хора ще разберат за продуктите, които предлагаме,“ казва Трухчев. Въпреки че производителите от сдружението са конкуренти, те виждат ползите от сътрудничеството и общите усилия за преодоляване на трудности, като недостига на работна ръка и партньорските отношения с магазините.
2 КОМЕНТАРА
14.01.2025
11.01.2025