Светът все по-бързо се променя. Този процес засяга и консервативна сфера, каквато е селското стопанство. Анализатори от EastFruit решиха да изследват кои от страните печелят в глобалната конкуренция на световния пазар на ябълки, изучавайки динамиката на обема на износа за последните 15 години.

Кои ябълки се наричат Черен диамант?

Страните, които биха понижили износа си за толкова дълъг период от време, не би трябвало да бъдат много, предположили експертите. За 15 години населението на планетата е нараснало съществено, което е предпоставка всички страни да се устремят към увеличаване на производството. Въпреки това 19 страни показали спад на обема на износ на ябълки.

Страните, които са понижили обема на износ на ябълки за посочения период, може условно да се разделят на две групи:

- Развити страни с висока стойност на работната сила и цени на земята;
- И такива страни като Южна и Северна Америка, където условията за отглеждане на ябълки не са били идеални, но вътрешните им пазари на ябълки са растели активно.

Тази антикласацията е оглавена от Франция. Тя е понижила обема на износ на ябълки с 370 хил. тона или почти 1,5 пъти. След нея са Белгия и Холандия, които са понижили обема на износа съответно с 220 хил. и 165 хил. тона.

Четвъртото място е за Аржентина, която е намалила износа със 107 хил. тона за 10 години или 1,5 пъти.

Значително по-малко съществено съкращаване на износа на ябълки е отчетено в Австралия (30 хил. тона), Канада (22 хил. тона), Сингапур (8 хил. тона) и Германия (6 хил. тона).

В топ 10 са попаднали още Бразилия и Казахстан, които са понижили износа приблизително с по 5 хил. тона са посочения период. В момента Казахстан активно увеличава площите с ябълкови дръвчета и се очаква да възстанови обема на износ през следващите години.

Като цяло световната търговия с ябълки от няколко години не расте. Това е следствие от няколко фактора. Сред основните причини е стагнация на международната търговия на ябълки – поява на по-голямо количество алтернативни плодове, в частност екзотични, а също така на горски плодове.

Друг фактор е ръстът на собственото производство на ябълки в страни, които дълги години са били големи вносители.

Третият фактор са търговските войни, които влияят негативно на възможностите за износ и внос на ябълки. Четвъртият фактор е понижаването на световните цени на нефта и газа и като следствие – понижаването на доходите на гражданите в страните, които зависят от износа на енергоносители.