Изпробването на тол системата за събиране на пътни такси ще започнат на 16 август, като предложението на регионалното министерство е тестовата тарифа да бъде 12-14 ст./км за камионите над 12 тона с екологична категория Евро 6.

Тол таксите – новата заплаха за зърнопроизводителите

Зам.-министърът на регионалното развитие Николай Нанков съобщи това в отговор за Агри.БГ след второто заседание на Обществения консултативен съвет по въвеждане в експлоатация на Електронната система за таксуване на база време и изминато разстояние, както е пълното наименование на тол системата.

В заседанието участва и председателят на Националната асоциация на зърнопроизводителите (НАЗ) Костадин Костадинов.

Тези такси засега няма да се събират от превозвачите, а до март ще се използват като разчетни за тестване на системата на терен, обясни зам.-министърът.

На първо време за изчисленията се е говорело за 12 ст./км, макар че експертите са коментирали и предложения с пътни такси до 20-23 ст./км.

„Министерството на регионалното развитие и блогоустройството остава на позиция за по-висока реална, не тестова тарифа и ако нашите изчисления са верни, можем да стигнем до 20-23 ст./км за автомобил от категория Евро 6 с тегло над 12 тона и с повече от 3 оси", каза зам.-министър Нанков.

Държавата няма право да дава отстъпки специално за българските превозвачи, но се предвижда вариант за „икономия от мащаба“.

Има проект при изминати над 5 000 км за един месец от един камион да се дават 10% отстъпка от дължимата пътна такса. За 7 500 км – 20% отстъпка, а за 10 000 км – 30% отстъпка.

Николай Нанков: „Това се прави в полза на българските превозвачи.“

Друго решение от днес е, че към Консултативния съвет се създава експертна работна група по двете най-важни теми, свързани с тол системата: тарифирането – размерът на таксите, които реално ще се заплащат при пускането на системата, и обхвата на пътищата, които ще се таксуват електронно. 

„Хубаво е, че вече започна монтажът на така наречените подземни кантари“, коментира Николай Нанков.

Това е система от датчици, която ще отчита тегло, а в комбинация с данни от камерите ще се изчислява натоварването на ос.

„При надхвърляне на нормите за натоварване на ос ще се начисляват глоби, каквито и в момента са предвидени в закона", обясни зам.-министърът на транспорта Ангел Попов.

Участници в заседанието са настояли такива „електронни подземни кантари“ да бъдат монтирани близо до зърнобазите, тъй като претоварените камиони увреждат в по-голяма степен пътната инфраструктура.