Положителните тенденции на пазара на млечни продукти през първата половина на 2018 г. в момента са усложнени от търговската война, смятат анализатори от Центъра за изследване на пазара на мляко и млечни продукти, пише The DairyNews.
 
 
Според оценките на Националната федерация на производителите на мляко в САЩ през първата половина на 2018 г., износът на млечни продукти показва увеличение с 32%, в сравнение с април 2017 г. 
 
Цените на пазара на млечни продукти също се повишиха. През първите месеци на 2018 г. световните цени на основните млечни продукти нараснаха значително в сравнение с 2015-2016 г. Въпреки че не е изключено и фактът, че въвеждането на търговски тарифи в САЩ, може да се отрази отрицателно на цените през втората половина на 2018 г.
 
През юни 2018 г. САЩ обяви въвеждането на търговски мита върху стоки от Китай, Мексико, Канада и ЕС. В отговор Мексико повиши търговските мита върху американските сирена до 25%. В съответствие със Северноамериканското споразумение за свободна търговия (NAFTA), американски сирена бяха доставени в Мексико безмитно, припомнят анализатори. Мексико беше номер едно на пазара на САЩ за износ на сирена, продажбите през 2017 г. възлизат на около 391 млн. долара, или 75% от целия внос на мексиканско сирене. 
 
Освен това Китай обяви въвеждането на мита върху определен списък от стоки, включително такса от 25% върху повечето млечни продукти в САЩ. Китайският пазар е важен и за САЩ, а през 2017 г. САЩ продадоха млечни продукти в Китай за 577 млн. долара, което е с 49% повече в сравнение с 2016 г. Сегашната търговска война обаче поставя под съмнение бъдещите взаимоотношения.
 
Канада наложи 10% мито върху американското кисело мляко.
 
60 американски асоциации и организации, представляващи земеделски производители и производителите на сирене в САЩ, изпратиха писмо до президента Доналд Тръмп, с искане да се преговаря с Мексико преди подписването на актуализирания договор НАФТА. В същото време американски фермери подкрепят настояването на Тръмп за отварянето на канадски пазар за американските млечни продукти.
 
Междувременно новините за ЕС са добри, тъй като Съюзът се договори с Япония за премахване на почти всички мита помежду си.
Споразумението гласи, че Токио ще отмени митата за 94% от стоките от ЕС, включително европейски сирена, вино и свинско месо. Брюксел от своя страна ще премахне митническите тарифи за 99% от стоките, внасяни от Япония, като автомобили и битова електроника. Очакванията са споразумението да бъде ратифицирано през март 2019 г., когато Великобритания напусне ЕС.