Те идват свежи в малки прозрачни кутийки, замразени като добавка към плодовото ни мляко, откриваме ги в чийзкейка, в сладоледа си или под формата на ободряваща напитка с наситен цвят.

 

Inteli AgroBook идва през март 

 

Все повече се използват като съставка в различни хранителни добавки и дори в някои козметични продукти. Те са „суперплодовете“, които завладяха пазара в САЩ, постепенно окупират Европа и все по-големи части от Азия. 

 

„Суперплодовете“ са част от широкия спектър от теми, разгледани в първото годишно печатно издание “Inteli AgroBook”. Амбицията на създателите му е да предостави експертен поглед върху тенденциите и перспективите в селското стопанство по света и у нас. 

 

„Inteli AgroBook” може да бъде полезна за браншови организации, производители, институции и компании, ангажирани в сектора. Отпечатана е в ограничен тираж и може да се поръча срещу символична цена от 10 лв. без куриерските услуги.

 

За „суперплодовете“

Това кодово название включва широк спектър от плодове, богати на антиоксиданти, фибри, витамини, минерали и хранителни вещества, които ще ви помогнат да живеете по-дълго и здравословно. 

 

 

 

 

Представители на тази група са ягоди, малини, къпини, боровинки, касис, френско и цариградско грозде, както и по-екзотичните годжи бери, сибирска боровинка, облепиха и т.н.
Ако преди време горските плодове са се свързвали с ограничена сезонна наличност, реалността днес е много по-различна.

 

Пазарът вече е универсален – той включва не само прясната продукция, която може да се намери почти целогодишно с доставки от всички краища на земното кълбо, но и първично преработена (основно замразена), сушена, екстракти, сокове, масла и други, високоспециализирани съставки. Всички тези сегменти бележат забележителен ръст през последните години.

 

 

Нишов или все по-масов продукт? 

Основните характеристики на меките плодове – малотрайност, трудоемко бране, високи вкусови и хранителни качества, определят в голяма степен ценовото им позициониране и съответно географията на пазара им.

 

 

Международната търговия с меки плодове (пресни и замразени) надхвърля USD 7,5 млрд. към 2016 г. (по оценки на ИнтелиАгро на база данни на ITC). Пазарът е съсредоточен основно в развития свят и по-специално в Северното полукълбо.

 

Европа и САЩ заемат близо 80% дял от изтъргуваните количества, следвани от Китай и други държави в Далечния Изток.

 

Прясната продукция заема над 75% от международната търговия с меки плодове в стойностно изражение. Най-голям дял към 2015 г. се пада на ягодите – 40%, но боровинките бързо ги настигат и може би още през 2018 г. ще се изравнят с тях до USD 2,3 млрд.

 

Третият съществен сегмент са малините и къпините - с една четвърт от търговията и средногодишен темп на нарастване от 16% за последните пет години.

 

 

При замразената продукция делът на малините, къпините и боровинките надминава този на ягодите – 55%. Основните пазари за замразени плодове са Европа и САЩ, следвани от Китай, Канада, Япония. 

 

Безапелационните лидери в доставките са Полша и Сърбия, които имат равен дял в износа и заедно формират една трета от общите количества. Следват Чили и Мексико с дял съответно от 12% и 10%. България е на 15-о място по стойност на износа на замразени меки плодове с 1,2%.

 

В САЩ горските плодове вече имат водеща роля в търговията с пресни плодове на дребно (USD 5,6 млрд.), изпреварвайки традиционно консумираните ябълки и портокали, например.

 

 

Европейският съюз следва тази тенденция и по прогнози на холандската Rabobank, сегментът ще расте със среден темп на натрупване от 7% през идните пет години. 

 

Ягодите, при коитопазарът е далеч по-развит, също ще се радват на стабилен, макар и по-слаб ръст от средно 2% на година. Тези цифри са завидни на фона на иначе наситения пазар на пресни плодове и зеленчуци в развития свят.

 

Не по-малко обещаващи изглеждат необятните азиатски пазари. Китай регистрира 21% ръст на вноса на пресни меки плодове през последните пет години. Южна Корея и Япония пък търсят повече замразена продукция с ръстове съответно от 8% и 4% за същия период.

 

Основно предизвикателство пред ръста в производството на меки плодове във всички основни региони по света ще бъде намирането на работна ръка. Опитите за затваряне на трудовия пазар на САЩ за имигранти при новата администрация на Доналд Тръмп може да окаже сериозен натиск върху американските производители и да отвори ниша за нови потенциални доставчици.

 

 

 

Облагодетелствани със сигурност ще бъдат канадските фермери, пред които споразумението за свободна търговия между ЕС и Канада ще отвори по-големи възможности.

 

Високите транспортните разходи обаче ще ограничат възможностите за растеж там и разрастване на производството на боровинки в Европа изглежда напълно възможно.

 

В световен план има значителен потенциал за развитието на производството на меки плодове. Засилен интерес има и към биологична продукция, като българските земеделски производители имат възможност да се възползват от подходящи условия за отглеждането на тези култури.

 

Основен проблем и у нас е осигуряването на работна ръка. Иновации в технологиите на отглеждане и прибиране са сред възможностите за развитие на сектора.

 

За повече информация и заявки – [email protected]