Димитринка Стоянова и семейството й отглеждат 670 дка малини и 140 дка ягоди полско производство в района на град Попово. От тази година обаче могат да се похвалят и с първата в сектора стоманено-стъклена оранжерия, която се отоплява на газ. 

Плодове се берат с десет пъти по-малко работници

„През последните години имаме сериозни проблеми или с климатичните особености, или с недостига на работна ръка. Тези фактори са сериозна пречка за нашето производство, затова решихме да създадем модерна оранжерия“, обяснява дъщерята Деница Иванова.

В основата стои стара, безстопанствена постройка от 70-те години, която обаче за една година семейството успява да реновира и преобрази в оранжерия за пример. Тя беше и спирка от посещението на Десислава Танева и Васил Грудев на път към срещата им с производители в Търговище.  

„Родителите ми започнаха през далечната 2003 г. със скромните 34 дка малинови и 12 дка ягодови насаждения. Постепенно разрастват площите и развиват полското производство. Използваме малинокомбайни под наем за прибиране на реколтата. Планираме да закупим собствена машина, но сега сме се съсредоточили върху оранжерията“, разказва Деница.

Самото съоръжение им коства доста лични инвестиции. За изграждането му производителите черпят опит от Холандия. Там такъв тип оранжерии преобладават за разлика от България, където все още фермерите масово залагат на полиетиленови тунели. 

„Заимствали сме технологии от Холандия и Англия. Ягодите са повдигнати, поливат се автоматично по определена рецепта, като се следи какво е необходимо на растенията. Използваме и специален софтуер за тяхното отглеждане. Засега използваме 30 дка от общо 60 дка“, споделя младата производителка.

Нейните родители са в Управителния съвет на Българска асоциация на малинопроизводителите и ягодоплодните (БАМ-Я). През 2014 г. пътуват и до Китай, за да си сверят часовника. Сега постигането на целогодишно плододаване е тяхна цел, която е на път да се изпълни.

„Стремим се да развием оранжерията, за да предлагаме продукция цяла година. Виждаме, че се търси. Реализация намираме основно на вътрешния пазар. Малка част е за износ, а друга – за замразяване. От тази година продаваме и на българските търговски вериги. Смея да кажа, че работим с тях доста успешно. До момента оправдаваме техните очаквания и не сме се сблъсквали със сериозен проблем. Трудно е да се пробие, но има начин“, убедена е Деница.