Фермерите са добри математици. Смятат печалба и разходи, данъци и осигуровки. Но най-вече смятат колко месеци са изминали между приема по някоя мярка и подписването на онзи така жадуван договор, върху който градят бизнес плана си за години напред. 

Имало едно време една мярка. Имаше ли, нямаше ли...

Но докато на Запад времето е пари, у нас времето е сякаш спряло. Особено за държавната администрация. Има закони и срокове, но тяхното спазване е разтегливо понятие.

Мерки 4 и 6 са от любимите на фермерите. Всеки има нужда от стартова помощ, особено ако е млад. От помощ за инвестиции и преработка, за да затвори цикъла. От земеделското министерство обещаха, че и в периода на преход тези мерки ще са с приоритет. Дотук добре, ако за тях не важеше максимата: „Пътят към ада е постлан с добри намерения“.

Който и форум да отворите, на въпроса: „Какво ми трябва, за да кандидатствам по еди коя си мярка?“, отдолу валят коментари: 

Не ти трябва да влизаш във филма!

„По-добре действай със собствени средства“, „Не си го причинявай, знаеш ли колко се чака“. Все „обнадеждаващи“ отговори от вече патили колеги.

С времето от кандидатите лъха все по-голяма примиримост, че така е било и така ще бъде. Чакането му е майката. Но когато от тях се изискват допълнителни документи, няма време за чакане. Трябва да се действа в срок, иначе падаш зад борда, както коментира фермер за многострадалната подмярка 6.3.

„От подаването на проекта ни мина повече от 15 месеца. От ДФЗ нямаше никакво движение по проекта, а срокът, ако не се лъжа, беше 9 месеца. След 15 – 16 месеца са ни изпратили въпроси, на които не можахме да отговорим в срок (10) дена. И в момента ни отхвърлят проектите“, тъжно констатира нашият читател.

Ето, за някои хора времето за реакция е месеци, дори години, а за други – някакви си десетина дни. Няма време, трябва да се действа. И следва ново затишие от няколко месеца, за да те изненадат после в гръб и да трябва да реагираш скорострелно. 

Ама фермерите не спят, а следят. Те първи видяха кога излезе списъка с недопуснати кандидати по приема на подмярка 6.3 от далечната 2019 г. Новината тръгна от Фейсбук, а не от фонда, който публикува официалното прессъобщение ден по-късно. Да живеят групите във Фейсбук, какво друго да кажем.

А какво казва законът за тези срокове? За фермерите е ясно, че ако не реагират навреме, губят. Ами, кой стои от другата страна, там защо няма глобени заради неспазен срок. Тъй като оценката на проектите се прави в ИСУН, всичко е написано черно на бяло в Закона за управление на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове. Чл. 33, ал. 2 указва колко е максималният срок за оценка за всяко производство – 3 месеца, а по изключение – 4. А пък чл. 78 дава основание за глоби на лицата, които не са спазили сроковете.

Чл. 78 - Длъжностно лице в орган за управление или контрол, което при изпълнение на служебните си задължения виновно допусне нарушаване на предвиден в този закон срок, се наказва с глоба от 50 до 1000 лв., а при повторно нарушение – с глоба от 100 до 2000 лв.

От Фонда не еднократно са ни отговаряли, че проверката отнема време, изискват се документи, ресурсът им е натоварен. Ето, дори последното им прессъобщение за подмярка 6.3 завършва с думите: „ДФЗ-РА работи на пълен капацитет, спазвайки необходимите срокове при съответните етапи на обработка на проектите“. Законът казва едно, а администрацията – друго, докато стопаните губят време и пари.

„Първо беше ноември, после декември, сега началото на март, но после ще стане април. Само забравиха да кажат коя година – 2022 ли 2023 г. И баламите плащат осигуровки, данъци, биотакси. Ако си сметнат плащанията за поне 6 години напред, сметката няма да излезе никъде. И не дай си боже нещо да се обърка, действат светкавично и си искат парите, сякаш те са ги вадили от джоба си! Май трябва да си мазохист, да им се хванеш на хорото“, разсъждава друг читател на Агри.БГ.

А ние реторично питаме, когато по закон има тримесечен срок за оценка и той очевидно не се спазва, някой санкционирал ли е държавен експерт с по 1000 лв.? А замисляли ли сте се дали някой някога е завеждал дело срещу ДФЗ за неспазени срокове? Вероятно не, поради простата причина, че кандидатите могат да жалят по закон само и единствено цялата оценка на един по-късен етап.

Не ни остава друго, освен да си чешем езиците и да чакаме с нетърпение кога ще има раздвижване и по приема от подмярка 6.3 от 2020 г., защото и там животновъди чакат на опашка. А, и да не забравим, че се задава още един прием. Сигурно и там ще броим месеците, фермерите са добри математици.