Специален митнически код ще пази българското розово масло от ментета и нелоялна конкуренция. Това заяви Гергана Андреева - изп. директор на Българската национална асоциация „Етерични масла, парфюмерия и козметика“ (БНАЕМПК) пред „Монитор“.

Хизоп – бутиковата етерично-маслена култура, която провокира добруджанци

Kодът, който в скоро време трябва да бъде въведен, ще може да се проследява и дали има потенциално смесване на българското розово масло с други. Андреева припомни, че по Закона за посевния и посадъчния материал е забранен износът на разсад от българска маслодайна роза не само за трети страни, но и въобще за други държави, защото е култура с национално значение.

Обаче има незаконен експорт през други страни от Европейския съюз (ЕС). Камионът, ако мине през страна на Евросъюза, а оттам товарът продължи другаде по света, никой няма да разбере. Това е манталитетът на някои производители на разсада. Митниците не могат да засекат износ към страни от ЕС. Затова е много важно розовото масло и другите продукти и разсадът да бъдат с отделни митнически кодове в европейската тарифна система и в Евростат, подчерта Андреева.

По думите ѝ най-големите ни конкуренти, които ни подбиват цената на розовото ни масло, са Турция и Мароко, а през последните години към тях са се присъединили и Азербайджан и Иран. Според Андреева причината е, че там ЕС помагаше да бъдат заменени насажденията с опиумен мак с други култури. 

Те произвеждат големи количества, защото имат силно държавно субсидиране с поемане разходите за труд по време на беритбата. Така себестойността на продукцията им излиза по-ниска от нашата“, обясни изпълнителният директор на браншовата организация.

Тя подчерта, че все още най-скъпите и известни марки парфюми на Запад се правят само с българско розово масло, защото то е с оптималното съотношение на концентрацията на различните съставки, което е много важно за производителите на луксозната козметика. "Луксозният сегмент на световната парфюмерия обаче не може да поеме цялото количество, което произвеждаме", коментира още Андреева.

Другият основен пазар на българското розово масло е този на хранителните добавки и ароматерапията. В тези производства обаче могат да се правят компромиси с качеството, което ни довежда конкуренция от другите производители в света с по-ниски цени. “Те продават и много розова вода, розов конкрет“, пояснява Андреева. По думите й в последните години е имало големи разлики в цените на нашето розово масло на международните пазари, достигащи до 30%. 

Една година го продавахме на 8000 евро/кг, след това през 2018 г. скочи до 20 000 евро, уточнява браншовият представител.

От медията цитират и собственик на дестилерия, пожелал анонимност, според който през миналата година цената е паднала до 6500 лв. за кг, а розоварни в момента държат по 200-300 кг непродадено розово масло. Сега пък се очаква 30-40% от реколтата да не бъде прибрана, като една от причините е липсата на работна ръка.