Световните доставки на нахут, основната съставка на хумуса, може да спаднат с до 20% тази година според данни на Global Pulse Confederation, информира "Ройтерс".

Гласувайте: Трябва ли да се намали ДДС върху храни и селскостопанска продукция?

Лошото метеорологично време и войната в Украйна засегнаха доставките на богатото на протеин бобово растение, повишавайки цените на храните и създавайки главоболия на производителите на храни.

От нахут се правят хумус, брашно, супи, варени ястия, както и обилно подправени такива. Докато той става все по-популярен в САЩ, нахутът отдавна е от ключово значение за диетите на хората в Индия и Близкия изток - места, които вече изпитват затруднения да покрият нарастващите разходи за внос на храни.

Земеделските производители в САЩ - четвъртия по големина износител на нахут в света - засадиха по-малко нахут тази година, тъй като лошото време възпрепятства в сериозна степен пролетната сеитба и те дадоха приоритет на по-доходоносни основни земеделски култури като пшеница и царевица, показват правителствени данни.

Междувременно основните купувачи от Южна Азия и Средиземноморието се опитват да изкупуват намаляващите американски запаси, докато доставките се свиват в световен мащаб и докато войната между Русия и Украйна - и двете производители на нахут - изостря нарушенията на световните вериги за доставки.

"След като войната между Русия и Украйна избухна, търсенето отбеляза бум, посочва Джеф Ван Певенидж, главен изпълнителен директор на Columbia Grain International, търговец и доставчик на зърно и бобови растения, със седалище в Портланд, като допълва: "Станахме свидетели на силно търсене от Китай, след това имаше обаждания от клиенти в Пакистан и Бангладеш."

Украйна не можа да засее цялата си реколта от нахут заради войната, с което тя е по-малко с 50 000 тона, обикновено изнасяни за Европа, уточнява Навнит Сингх Чабра, директор на Shree Sheela International, световен търговец на нахут и брокерска фирма.

Санкциите, целящи ограничаване на достъпа на Русия до световната финансова система, също така възпрепятстваха покупките на селскостопанските ѝ продукти, допълва Чабра, тъй като някои купувачи се опитват да избегнат усложнения с плащането. Водещ износител на нахут, Русия обикновено представлява около 25% от световната търговия.

"Русия изнася между 200 и 250 хил. тона минимум годишно. След като войната започна през февруари, доставките бяха напълно унищожени", изтъква Чабра.

Проблемите с транспортирането изостриха ограниченията в предлагането и допринесоха за повишаващите се цени, особено в САЩ.

Струпването на кораби в северозападната част на Тихия океан принуди някои търговци на зърно да превозват контейнери с нахут с жп транспорт на хиляди километри, използвайки по-скъпи и обиколни маршрути, за да изпълнят поръчките.

Нахутът също така е предразположен към болести, които могат да изискват скъпи фунгициди (пестициди, които контролират гъбични заболявания).

Оскъдните доставки спомогнаха за повишаване на цените на дребно в САЩ. Нахутът в хранителните магазини в страната е поскъпнал с 12 процента спрямо миналата година, близо 17 процента по-скъп в сравнение с времената отпреди пандемията според последните данни на NielsenIQ. Цените на хумуса са се повишили с 6.9% от 2019 г. насам.

Производителят на хумус Sabra Dipping Company разполага с достатъчно запаси, "за да се предпази от неочакваното", посочва главният изпълнителен директор Джоуи Бергщайн пред "Ройтерс". Компанията се е опитвала да се справи със смущения в производството по време на модернизиране на завода тази година в окръг Честърфийлд, щата Вирджиния, което е накарало клиентите да изпращат порой от оплаквания в "Туитър" и "Фейсбук" за недостиг на хумус.

Търсенето в световен мащаб изпреварва доставките според данните за търговията и проучване на Shree Sheela International. Турция наложи забрана за износ, докато добивите в Мексико са се свили заради лошо време.

В Австралия, също водещ износител на нахут, фермерите са се борили с наводнени полета, докато продавачите са търсили начини да осигурят място за контейнери на океанските товарни кораби. Части от засадените площи все още са под вода. Австралия изнася нахут главно за пазарите с най-голямо потребление - Индия, Бангладеш и Пакистан.

В САЩ засадените площи с нахут през тази година са с близо 5% по-малко, съобщи министерството на земеделието. Американският пазар вече изпита затруднения с по-малки запаси, след като миналогодишната реколта беше с една трета по-слаба заради опустошителна суша от Северна Дакота до щата Вашингтон. Общо вътрешните доставки отбелязват спад от 10.5% към 1 юни спрямо миналата година.

Цените на пшеницата достигнаха почти рекордни равнища през март, но наскоро паднаха до нивата отпреди войната в Украйна, след като опасения от рецесия по света възпрепятстват стоковите пазари. "Пшеницата ще плати сметките. Но ако искаш да закупиш ново оборудване или да имаш пари за разширяване, по-добре е да имаш малко грах в микса", коментира земеделец от щата Монтана.