Напълно неработеща, изключително лошо административно уредена и неатрактивна за земеделските стопани - така от Национална биологична асоциация (НБА) определят схемата за целеви кредит за закупуване на семена, разсад и торове за зеленчуците и трайните насаждения.
1, 2 млн. лева за производство на качествени семена
В писмо до земеделския министър от асоциацията обръщат внимание, че отново не се прилага диверсификация между биологичния начин на производство и конвенционалния, а схемата не обхваща съществени и неотложни производствени разходи. Алармират и за изключителната бюрократична и финансова тежест за земеделците, решили да кандидатстват по нея. „Да не се кандидатства по схемата“ е призивът на браншовиците към земеделците, защото:
Това означава, че всеки кандидат би следвало да извърши един предварителен разход. „За нас това е изключително неподходящо условие, тъй като земеделският стопанин ще намали финансовия ресуррс, с който разполага, което ше доведе до по-малка ликвидност на стопанството за посрещане на други неотложни производствени или данъчно-осигурителни плащания“, заявяват от НБА и предлагат:
Условието да бъде променено с изискване на проформа фактура и декларация, в която се заявява определен срок за отчитане на разходите. Подобна практика Фондът има по схемата de minimis за изхранване на животни, дават като пример браншовиците.
От НБА дават пример с един среден земеделски стопанин, кандидатстващ с 50 дка сини сливи примерно, който може да получи максимално 2600 лв. за стопанството си. В дълъг списък на разходите, които той ще направи, се калкулират харчове от 986,16 лв. до 1287,16 лева.
След плащането на всички възможни такси, застраховки, лихва и транспортните разходи, излиза, че кандидатстването по схемата е нерентабилно за бенефициентите.
В описаните сметки няма как да бъде изчислена загубата на време, докато фермерите чакат одобрение и изплащане след агротехнологическия срок.
- Разходи за резитба;
- Разходи за подсаждане;
- Разходи за ползване на работна сила;
- Разходи, свързани с данъчно облагане по реда на чл.50 от ЗДДФЛ;
- Разграничено финансиране за биологично и конвенционално производство.
„Все още изключително остро стои въпросът за компенсиране на засегнатите земеделски стопани, които продължиха биологичните си ангажименти през 2017 г., 2018 г. и 2019 г., в резултат на „източените“ средства по мярка 11 „Биологично земеделие“, пише също в писмото до министъра.
2 КОМЕНТАРА
03.02.2021
03.02.2021