Очевидно подробностите по Стратегическия план, въпреки че е внесен още през февруари, продължават да са на дневен ред. 

Притеснението на сектора е, че предварителният драфт на плана не е бил показан на бранша преди да се изпрати в ЕК. Изпратен е без одобрението на бранша, има абсурди в него. И искаме да се върне за преработка. Това мнение изказа Николай Колев от Съюза на дунавските овощари по време на заседанието на Комисията по земеделие в Народното събрание. 

“И в животновъдството, и при зеленчуците има две ставки - до 300 дка и над 300 дка, но при пловодете това го няма, въпреки че в предишния програмен период това е било записано”, каза Колев и припомни, че и с екосхемите не са съгласни. 

Когато стана ясно, че на въпросите ще отгаваря директорът на Дирекция “Директни плащания” Аделина Стоянова, бившият министър на земеделието и настоящ депутат от левицата Иван Иванов напусна срещата, без да вземе отношение по въпроса, въпреки че той е ръководил аграрното ведомство по времето, в което е внасян плана. 

“Причината е анализът на структурата на земеделските стопанства, който показа, че такива, които отглеждат плодове и са с площ над 30 ха, са само 17 на брой. 

В предходните години, когато за първи път сложихме модулацията в сектор “Плодове”, както и в “Зеленчуци”, броят на стопанствата беше много по-висок. В този случай е имало смисъл да се прилага модулация в тази интервенция. След като представихме на ТРГ анализа на сектора и показахме данните по отношение на броя на стопанствата и площите, които са в стопанствата над 30 ха, всички заедно взехме решение в интервенцията за плодове да не се налага модулация”, обясни Стоянова.

Колев обаче коментира, че само в Област Силистра има над 15 стопанства, които са с над 300 дка площ. 

“Най-веротно има някаква грешка”, отбеляза той.  

Стоянова поясни и по отношение на екосхемите:

“Всички екосхеми, в които сектор трайни насаждения може да се включи и участва, са допустими за тях. Това са интервенциите за повишаване на почвения потенциал и зеленото торене. Мерките в тази интервенция са съгласувани с бранша и сме получили вашата увереност, че те са абсолютно приложими в рамките на вашите практики. 

Интервенцията, която е свързана с намаляването на употреба на пестициди - там за различните НТП има определена различна ставка, като за трайните насаждения тя е най-висока. Като размерът за подпомагането във всички екосхеми е компенсаторно плащане, което е определено от избрания външен изпълнител. 

За трайните насаждения има нарочна интервенция, с практики, които са допустими там, като сме добавили и възможност ивиците по крайщата на трайните насаждения, които са с размер между един и двайсет метра, с естествена растителност, в случаите, когато не се използват препарати за растителна защита върху тях, също да бъдат допустими и да влизат в обхвата на подпомагане”. 

Николай Колев обърна внимание върху това, как външната фирма реши, че стопанствата в полското производство трябва да бъдат компенсирани с 63 евро, а плодове и зеленчуци с малко над 120 евро/ха за намаляване на пестицидите.

“Като при нас допълнителната работа ще е в пъти повече отколкото при полското производство, защото там, ако те заменят един препарат с друг, ние ще трябвада направим многократно допълнителни обработки. 

Ставката за затревяване, която досега беше около 30 лв. на декар, в новия Стратегически план ще бъде намалена, въпреки че на земеделските производители им се вменява допълнително изискване за засяване на азотфиксиращи култури, което е увеличение на ангажимента и съответно намаляване на ставката. Това пак идва от бюджета на екосхемата”, каза Колев. 

Стоянова посочи, че не може да отговори какви са били мотивите на външния изпълнител да определи такъв размер на подпомагането за трайните насаждения.

“Той е независим и ние нямаме вмешателство в неговата работа. Това обаче няма отношение към бюджета. В сегашния програмен период, начинът по който са определени бюджетите и компенсаторната ставка, която е за определен вид дейност, се умножава по планираните потенциални площи, които биха били допустими за подпомагане по тази дейност. И така е формиран бюджетът. Ние не сме правили предварително разпределение на бюджета и по този начин да сме получили на база на площите някакви евентуални ставки. При компенсаторните ставки се опеделя размерът на компенсаторното плащане, този размер се умножава по потенциално планираните площи и така се формира бюджетът”, обясни Стоянова. 

В този момент Колев се обърна към наблюдаващите безмълвно спора депутати. 

“Затова искаме спиране на Стратегическия план, защото това са петгодишни ангажименти с тези ставки, които са нереални. Стратегическият план ще тръгне, тези средства ще се договорират и след това каквото и да променяме във втората година, бюджетите вече ще са договорирани”, каза той. 

Стоянова отбеляза обаче, че в рамките на Първи стълб има само едногодишни ангажименти, а многогодишните ангажименти са само в рамките на Втори стълб. 

“В първите две години по отношение на екосхемите, ние се намираме в т.нар. период на учене. Това означава, че имаме свободата да правим прехвърляне на бюджети между интервенциите, там където сме недооценили или надценили площите, които биха били допустими за кандидатстване или някоя екосхема сме я направили неработеща, защото екосхемите са задължително за държавите, но незадължителни за фермерите. 

Така че след първата година на прилагане, ние задължително ще направим анализ на прилагане на екосхемите, за да можем да напаснем бюджетите спрямо практиките, които се припознават и които могат да бъдат изпълнени, включително и в дейностите, които са записани вътре в самите екосхеми. Ако неправилно сме определили критерий за допустимост или сме сложили по-високи изисквания, от които вие сте в състояние да изпълните, това можем да променим и това в никакъв случай не ги обвързва пет години.. 

Стратегическият план е жив организъм и иманно в това се състои субсидиарността на държавата, да може да променя тогава, когато е необходимо и в посоката, в която е необходимо”, обобщи Стоянова. 

В разговорът взе участие и служебният министър на земеделието Явор Гечев, който също присъства на заседанието на комисията. 

“Не е вярва информацията, че не е имало яснота по отношение на различните ставки. Ставките са обсъждани. Някои от браншовите организации казаха, че не са виждали ставките и ние публикувахме целия Стратегичиски план. Процедурата на ЕК и правилата на ТРГ са спазени и бюджетите са били ясни към февруари месец. Нашият екип не е променял ставки. 

Планът е входиран, отстранявали са се забележки на Комисията. Не са обсъждани ставки, защото не е имало забележки по отношение на тях”, каза Гечев и за пореден път обясни, че Стратегическият план е във фаза на одобрение. 
 
“Недейте да искате връщане на Стратегическия план, защото не знаете какво си пожелавате. Това означава, че няма да има изобщо директни плащания през следващата година”, заключи Гечев. 

Информационната кампания "ОСП работи за нас: Много повече от политика!" се осъществява от Агригейт Медия и е съфинансирана от ЕС.

Следете темата и на cap4us.agri.bg