„Медената долина“ е семеен бранд, стопанството разполага със 700 кошера, които се намират в района на Казанлък, откъдето идва и името, което кореспондира с наименованието на региона - „Розовата долина“.
Начо, Начко и Милена пчеларстват в Средна гора и Стара планина. Имат 4 стационарни пчелина в село Ясеново. Друг пчелин, от който добиват основно липов мед, се намира в село Пряпорец, а от кошерите в село Средногогорово вадят мед от акация. Освен това практикуват и подвижно пчеларство, което поддържат заради меда от кориандър и мановия мед.
"Имуностимулатор 4" е гордостта на семейната фирма, той съдържа прашец, прополис, търтеево млечице и мед. Именно търтеевото млечице ги различава от колегите им, тъй като масово се предлага на пазара подобен продукт, но той е с пчелно млечице.
„Ние решихме да направим нашия продукт с търтиево млечице заради цената му, която е пет пъти по-ниска от тази на пчелното млечице, тъй като се добива много по-лесно.
Търтеевото млечице въобще не е познато на българския пазар, никой не беше чувал преди да започнем да работим. Широко разпространено е използването му в Западна Европа и Русия.
Не на последно място, истината е, че това млечице е по-доброто от пчелното, тъй като съставът му е близък до пчелното млечице, но е 100% суров протеин“, разказва Милена Иванова, която е съпруга на Начо.
Тя сподели ценен опит от дивата природа – „когато една мечка разбие кошера, тя не търси да яде меда, а първо облизва рамките с ларвите заради протеина“. С годините се доказат качествата на търтеевото млечице и действително има ефект.
С този продукт по време на Ковид Милена успява да опази цялата си рода, във всяка къща раздала по един буркан с инструкция всичко да се изяжда.
„Продуктът е добър имуностимулатор и за децата, хората в България започнаха да ми вярват и да го употребяват. Търсенето видимо нараства есенно време когато децата се връщат към детските градини и училищата“, споделя младата дама.
Милена и Начо посещават всяка седмица различни фермерски пазари в страната. Усмихнатата двойка може да бъде срещната и по време на събори и други регионални празници. Предлагат стоката си и в около 30 магазинчета, които са специализирани за органични храни. Има обекти в София, Велико Търново и други градове, където от „Медената долина“ са оставили своите продукти.
„От няколко месеца работи нашият онлайн магазин, няма ни обаче в големите търговски вериги и те не са наша цел. Искаме директно да се срещаме с хората, ако имат забележки да си ги чуем самите ние“, споделят още хората от „Медената долина“, които за втора година участваха в международното изложение „Зелената седмица“ в Берлин.
Търсенето на партньори в чужбина не е било първоначалната цел на семейството, но обстоятелствата ги принуждават да гледат и навън.
„Считаме, че в България е много трудно - има твърде много нелоялна конкуренция, предлагат ни се много ниски изкупни цени, които намираме за подигравателни. 3.80 лв. на едро за килограм мед, при положение, че 1 кг захар е два лева“, коментира и Начо Иванов. Той споделя за добре познатия проблем на българското земеделие – недостигът на работна ръка. Трудностите идват също така от ниските изкупни цени, пренаситения пазар и нелоялната конкуренция в сектора.
От „Медената долина“ са се специализирали и в производството на крем мед с различни добавки – боровинка, какао, ягода, годжи – бери и арония, а най-новият им продукт е крем мед с розово масло.
За него Милена казва, че това е „България в една лъжичка“ и се надява потребителите да усетят със сетивата си едни от най-добрите вкусове и аромати от нашата страна.
1 КОМЕНТАРА
10.03.2025