Кандидатстването по подмярка 4.1 „Инвестиции в земеделски стопанства“, чийто прием се очаква през месец юли, отново повдигна въпроса за регистрацията по член 137 от Закона за ветеринарномедицинската дейност като задължителен критерий.
Наредба 44 – облекчават животновъди с правилно тълкуване на закона
По данни на бранша обаче има 5–7 хиляди малки ферми, или 60–70% от общо овцефермите и козефермите в страната, които нямат въпросната регистрация и са изключени още на старта. А целевият прием по тази подмярка би трябвало да е насочен именно към тяхното модернизиране.
Темата беше разгледана и по време на изслушване на Национална овцевъдна и козевъдна асоциация (НОКА) пред парламентарната Комисия по земеделие на 17 юни. Тогава стана ясно, че засега е постигнат компромис със земеделското министерство и регистрацията по член 137 вероятно ще се изисква не при кандидатстването, а при подписването на договорите. Това е един вид отсрочка, която обаче отново едва ли удовлетворява самите животновъди.
В чл. 137 има изисквания, които касаят два нормативни акта – Закона за ветеринарномедицинската дейност (ЗВД) и Закона за устройство на територията (ЗУТ). Оказва се, че повечето стопани срещат проблем не толкова с изпълнение на ветеринарните изисквания, колкото с узаконяването на обекта си.
На 31 декември 1998 г., когато отпада Законът за териториално и селищно устройство, всички обекти към тази дата получават статут на узаконяеми такива с дейността си, каквато са извършвали към този момент. Тоест нито един от тези животновъдни обекти, строен преди 1998 г., към този момент си е търпим и не следва да бъде премахнат.
Единственото, което се иска за този обект, ако не е нанесен на кадастралната карта или не е отразен в картовия материал и скиците на съответната община, е да има архитектурно заснемане. Когато се плати и изкара удостоверение по чл. 58 от Закона за кадастъра, тогава главният архитект на съответната община прави този обект да съществува.
Какво обаче се случва с обектите, които са строени след 1998 г. и за които важи Законът за устройство на територията в сила от 1 януари 1999 г. В много от случаите хората са ги приспособили, гледат си животните, но не могат да ги узаконят. Отговаря им се, че сградата трябва да се събори и тепърва да се иска разрешение за отглеждането на животни. Много често тези места са в населените селски райони.
НОКА: Животновъдството в половин Европа се крепи точно на такива животновъдни ферми в населените места, а не на индустриални ферми.
Масов случай е комшийската свада. В залата присъстваше фермер, който отглежда овце в населено място над 15 години. Комшията обаче се скарва с него и пуска жалба. На овцевъда му се прави проверка и комисията установява, че той не е регистриран по въпросния член 137. Веднага му се издава предписание да напусне и да премести животните.
Има и друг казус. В заседанието се включи и фермер от Шуменско, който преди 10 години закупува стопански двор, в който са се отглеждали крави. Към момента той отглежда овце и за да смени предназначението на селскостопанската сграда в овцеферма, той трябва да заплати такса от 20 хил. лв. Общината му иска по 50 лв. на квадратен метър, за да смени предназначението на неговия селскостопански обект.Така всяка община и нейният главен архитект третира по съвсем различен начин тези строежи и в някои случаи узаконяването е почти невъзможно. Затова едно от предложенията на НОКА е животновъдните обекти да бъдат включени в съвсем друга категория и това да бъде еднакво за всички общини.
Всички присъстващи се обединиха около мнението, че в компетенциите на БАБХ е да следят дали са спазени ветеринарните изисквания и мерките за биосигурност, а не дали съответният фермер има нотариален акт например. От една страна, следва да се изпратят указания на ветеринарните власти как правилно да тълкуват Наредба 44 от ЗВД, и от друга, да се подобри текстът на ЗУТ, така че тези ферми да успеят да се регистрират и да имат равен старт при кандидатстването за европейско подпомагане.
За финал присъстващите на срещата се разбраха да се формулира искане за законодателна промяна в ЗУТ, с което да се запознае Комисията по регионална политика, съответно чрез тях и Министерството на регионалното развитие. От НОКА се ангажираха да дадат предложение какво трябва да се промени, така че животновъдите да успеят да го изпълнят.
14 КОМЕНТАРА
19.07.2020
19.07.2020
19.07.2020
19.07.2020
19.07.2020
18.07.2020
18.07.2020
01.07.2020
01.07.2020
01.07.2020
29.06.2020
27.06.2020
26.06.2020
26.06.2020