Заради продължителната суша през лятото и ниската атмосферна влажност цветовете на доматите абортираха и те не можаха да завържат. Само оранжериите поддържаха въздушна влага с оросяване и съумяха да ги запазят. В момента хубавите домати са оранжерийни, а не от полско открито производство, споделя своите наблюдения Антон Русчуклиев – агроном и зеленчукопроизводител от района на Кърджали.

Слънчогледът не отстъпва от високите си цени

Според него една от причините за по-слабата продукция и съответно по-високата цена се дължи именно на този дълъг период, в който температурите бяха над 35 градуса. Поливането не е успяло да компенсира сухия въздух, затова и след август липсва завръз.

„Друг проблем, до който доведе сухият въздух, е побеляването на доматите отвътре. Тази година има много такива“, коментира Русчуклиев за БНР.

Това е и причината на пазара в Кърджали вече да няма домати от региона. Липсата ще бъде запълнена с по-скъпи и вносни предимно от Македония и Турция. 

„Лирата падна петкратно през последните години и турският зеленчук стана достъпен за нас. Но турските производители също се оплакват, защото, въпреки че стоката им върви, като печалба не им остава нищо. Лирата се обезцени и те се мъчат да вдигат цената. Това, че при нас ни излиза евтино, за местните потребители не е“, прави сравнение агрономът.

По негови думи цената на зеленчуците у нас се вдига по няколко причини. От една страна, производителите имат по-големи разходи за препарати, семена, горива. Отделно прекупвачите слагат висока надценка. Трето, от година на година производителите са все по-малко. Не на последно място е липсата на работна ръка.

„Недостигът на пазара се регулира с цена. Няма достатъчно розови домати, затова са 3 лв./кг. Да, тази цена е висока, но просто няма. Потреблението определя цената и наличностите“, категоричен е фермерът. 

Той дава за пример чужбина, където се сформират два типа цени. Например биозеленчуците или по-хубавата селска стока е 2-3 пъти по-скъпа. 

„България обаче сме бедна държава, затова търсим хем да е прилично хубаво, хем да е евтино. Затова лъскаво, голямо, едро – вземаме го, което не е показател за качествена стока. Търговците това предлагат, но гледам, че и гражданите първо към това посягат“, с тъга констатира Антон Русчуклиев.