От един декар шафран се печели колкото от 300 дка пшеница или 70 дка лозе, твърди Хасан Тахиров, председател на Българската национална асоциация за производство на шафран и биологични шафранови продукти, за Дойче веле.

Полетата в Кърджалийско посиняха от шафран

В момента членовете на Асоциацията се грижат за общо около 10 хил. дка, а самият Тахиров обработва 60 дка. Идеята му да съживи Родопите, като предложи алтернативен поминък на българите, които традиционно се препитават с тютюнопроизводство, се ражда още през 2009 г.

Първата му стъпка е да закупи 70 кг луковици от Турция. Част от тях засажда в задния си двор, а останалите раздава в около 30 села в Кърджалийско. Още първата година се убеждава, че скъпата лилава подправка вирее чудесно на родна почва.

Според Тахиров това производство е десет пъти по-леко в сравнение с отглеждането на тютюн, заетостта е само месец, а възвращаемостта е бърза. Той обяснява, че за шафрана се инвестира през август, а през юни на следващата година вече имаш луковиците. Цветовете се берат през октомври–ноември, а вложените средства се връщат, че и отгоре.

Една от идеите му е България да стане голям износител на луковици. Договорът с Китай в тази посока е вече факт – за три години трябва да изнесем общо 640 тона луковици на стойност 6,5 млн. евро. Апетит към родните луковици има и от Иран, като се създава и Българо-ирански център за отглеждане на шафранови луковици и търговия с тях.

„Не е за вярване – тази страна е хилядолетен производител, а сега ние ще изнасяме луковици за там. Полезно е и за двете страни – ние се нуждаем от техния опит, а те – от нашите луковици, които се развиват много по-бързо поради подходящите климатични условия в България“, споделя производителят.

Любопитно е, че по настояване на икономическия министър Емил Караниколов, Тахиров е разработил 5-годишен план за производство на шафран у нас. Той предлага държавата да инвестира първоначално 1 млн. евро и да създаде голямо опитно поле. На 200 дка да се засадят 100 тона, или около 10 млн. луковици които само след година ще нараснат на 50 млн. луковици. 

Идеята му е тези луковици да се раздадат на 5 хил. производители с по половин декар, на които да засадят по 25 хил. луковици. Условието е на следващата година да върнат същото количество луковици, които пък ще осигурят първичния материал за още толкова фермери. След пет години засадените площи у нас могат да се увеличат на 1 млн. дка. 

„Така 100 000 семейства в планинските региони ще имат постоянен поминък и годишен приход от около 30–40 000 лв. Излиза, че държавната инвестиция в едно семейство е само десет евро“, изчислява Тахиров.

За момента обаче планът му е без отговор от държавната администрация. Производителят обаче продължава да работи в посока на създаването на собствена марка продукти. Той обмисля да влага шафрана във вода, бебешки и детски храни, чай, сапун и какво ли още не. Убеден е, че тази култура е златна мина и че продуктите с нея са изключително продаваеми.