Ивайло Пехливанов е от онези производители, които не се оплакват. Той е убеден, че агробизнес в България се прави лесно стига да имаш желание и да си вярваш.

Микеле Санторели: Изкупните цени се определят от външния пазар

По време на бизнесфорума InteliFresh, на което Агри.БГ е медиен партньор, предприемачът сподели своя опит в производството на плодове. 

„Имаме насаждения от 800 дка. Производство на череши за прясна консумация. Семеен бизнес. Занимаваме се с това от 8 години. 400 дка от нашите насаждения са вече в осма година на плододаване, останалите 400 дка са в четвърта година“, разказва производителят.

Насажденията са създадени изцяло със собствени инвестиции, но за да обезпечи процеса на пакетиране и сортиране, Ивайло Пехливанов е кандидатствал по мярка 4.1 за хале и сортировъчна машина и по марка 121 за техника. 

„Има един доста сложен и дълъг технологичен процес. Трябва да се мине през хидрокулер, да се изстуди шоково, да се сортира, да се пакетира и да се доохлади до необходимите градуси. Това означава, че трябва да имаш хидрокулер, сортировъчна машина, различен пакетаж, хладилни камери“, обяснява Пехливанов.

Към момента производителят не обмисля да увеличава черешите, а да разширява насажденията в друга посока. 

„Имаме вече създадени 50 дка с праскови за прясна консумация. Мислим да разширим в тази насока. И в други култури – лавандула например“, споделя своите планове фермерът. 

Производителят успява да осигури онзи постоянен обем от плодове, с който да снабдява големите вериги. 

„Успяваме да достигнем количествата, не изкупувам. Работим с партньори колеги, които нямат възможност за т.нар. технологичен процес след беритбата, които са с по-малки насаждения. Ние извършваме тази услуга, но изцяло под нашия контрол за качество“, категоричен е Пехливанов.

Както всеки производител на плодове у нас и той се сблъсква с нерегламентирания внос и липсата на достатъчно работна ръка. 

„Може би е хубаво да имаме облекчения от страна на социалното министерство. Може да се измисли формула, която да бъде субсидирана към нас, за да наемаме работници“, предлага производителят.

Според него комуникацията с големите вериги върви добре, стига да са изпълнени всички изисквания. 

„Всяка верига си има своите изисквания, сертификация всяка година. Качество. Разбира се, коректност. Конкурентоспособност в цени. Доста голяма част от производството ни е за износ в Европа. Когато продукцията ти е хубава, пазарът сам те намира“, убеден е Ивайло Пехливанов.