Две фамилии вече 32 години въртят общ бизнес в хранителната индустрия и нямат намерение да спират. В наши дни порасналите деца на Стоян и Славея Костови и Любомир и Албена Ковачеви продължават започнатото от техните родители, разбираме от Николай Костов.
Откриваме младия човек и сестра му Гергана на щанда на фирма „Актуал“ по време на хранителните изложения, които се проведоха в столицата в средата на ноември.
Николай се занимава с маркетинга и продажбите на компанията, която произвежда месни деликатеси и колбаси. Завършил е икономика в Испания, известно време е бил и в Съединените щати, но в крайна сметка е избрал да продължи семейния бизнес в Силистра.
„Ценностите, които са ми дадени от нашите родители, виждайки труда, който те полагат, бяха определящи за решението да продължа започнатото от тях. Определено мога да кажа, че това е нещо вдъхновяващо и си струва“, разказва младият управител на компанията.
Всеки от наследниците е навлизал в бизнеса по-различно време, като отскоро и четиримата са ангажирани в него. Занимават се с различни дейности, за да работят като успешен екип.
„В нашия регион има много добри свинекомплекси. За голяма част от продукцията, която реализираме в България използваме родна суровина. Имаме и производството, което продаваме зад граница. Там се предлагат готови продукти под наши или чужди марки. Работим с големи партньори в чужбина, за тях ползваме суровини от Европа“, споделя Николай Костов.
Използването на вносна суровина се налага не само, защото родното производство е малко, но и тъй като свинското месо в България в момента е категория 2 заради Африканската чума по свинете. В тази ситуация преработвателите нямат право да изнасят продукти, които са изработени от такъв тип месо.
Месните продукти с марката „Актуал“ са познати предимно в Североизточна България и може да се намерят във Варна, Шумен, Велико Търново, Русе и други градове от региона.
Според Николай понякога се сблъскват с потребителските нагласи. „Когато искаш да произведеш продукт с високо качество по традиционна технология - понякога той не изглежда така както потребителите очакват. Освен това не винаги е на достъпната цена, която всички искат да плащат. И затова най-трудно си реализират продуктите, които са с най-високо качество“, казва още Костов.
Опитът му обаче сочи, че има купувачи за всички категории продукти, като потребителите са най-много в средния и ниския ценови клас.
„Възможностите да продаваме български месни продукти в чужбина ни помагат да запълним капацитета си и да предлагаме стоката си на по-добри цени в страната", обяснява Костов.
Силистренската компания има добър пазар в Румъния. Реализация има също така в Белгия, Франция, Германия и други европейски страни, предимно в магазини на българската диаспора.
Не малка част от нашите сънародници в чужбина познават продуктите „Актуал“ и ги търсят. По време на обучението си в Испания, Николай е впечатлен от големите традиции в производството на колбаси на Иберийския полуостров и се опитва да пренесе у нас някои от добрите практики.
„Работната ръка в малките населени места е голямо предизвикателство. Липсата на образовани кадри води до лоши резултати“, споделя още Костов, когато се стига до болната тема на българската икономика в момента.
В „Актуал“ се справят благодарение на екипа, който е изграден през годините.
„Имаме много служители, които са професионалисти и добри специалисти, но те са вече доста възрастни. А това е основното ядро, което обучава новите хора и поддържа производството на необходимото ниво“, разказва той без да губи оптимизма си, че предприятието ще продължи да работи успешно още дълги години.
За оптимизация и подобряване на производството, от „Актуал“ са изпълнили проект по подмярка 4.2. „Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г.
0 КОМЕНТАРА