След провеждането на спешна онлайн среща заради “убийствената” проектонаредба за малките производители, доставящи директно първични продукти от растителен произход, земеделското ведомство пусна за обществено обсъждане коригиран вариант на документа.
Спешна среща заради убийствената проектонаредба за малките производители
Общественото обсъждане на проектонаредбата за директни доставки от производителя на малки първични продукти от растителен произход продължава до 30 ноември.
Една от основните причини за опасенията на земеделските стопани, описващи стария вариант на проектодокумента като дискриминационен, е заради това, че се получава вакуум. В него има хора, които, от една страна, не са нито земеделски производители, нито пък подлежат на проверка от земеделските служби, но в същото време продават продукцията си.
“Според мен няма нужда от тази наредба, но ако все пак Министерство на земеделието (МЗХГ) държи да я има, трябва да става ясно много добре за кого се отнася. Моето мнение е, че тази наредба може да се направи единствено за малки производители, които не са регистрирани по Наредба 3. Тоест произвеждат и продават малка част от продукцията си. В този случай обаче трябва да се види кой ще контролира тези хора”, коментира пред Агри.БГ Стоилко Апостолов, управител на фондация “Биоселена”.
От друга страна, браншовици критикуваха и заложените количества за максимална реализация, които бяха на годишна база.
“Лимитите са нереални. Записано е, че на годишна база ограничението за продажба на плодове - семкови или костилкови, е 2 тона. А за ягодоплодните култури лимитът е до 250 кг на година. Освен това тези максимални количества създават противоречие с Наредба 3”, добави от своя страна Божидар Петков, председател на Българска асоциация на малинопроизводителите и ягодоплодните (БАМ-я).
Преработеният вариант на наредбата цели да регламентира изискванията за директната доставка, извършена от производителя до крайния потребител или до местни обекти за търговия на дребно, които извършват директни доставки до крайния потребител, на малки количества първични продукти от растителен произход.
Важно уточнение е, че доставките на първични продукти от растителен произход се извършват от бизнес оператор, вписан в регистъра по чл. 24, ал. 1 от Закона за храните, в административната област по вписване и във всички съседни на нея административни области.
Друго важно е, че наредбата няма да се прилага за отглежданите през съответната стопанска година култури, които са посочени в анкетните карти при регистриране на земеделските стопани съгласно Наредба № 3 от 1999 г.
В проекта са регламентирани количествата първични продукти от растителен произход, които са определени като „малки количества“ и които могат да се доставят директно до крайния потребител или до местни обекти за търговия на дребно, които извършват директни доставки на краен потребител.
Казва се още, че самите количества първични продукти от растителен произход са определени на базата на статистически данни.
Ето и какви са те:
Първични продукти от растителен произход |
Малки количества, кг. |
Пшеница |
500 |
Ечемик |
500 |
Ръж |
200 |
Овес |
250 |
Ориз |
600 |
Царевица |
700 |
Рапица |
300 |
Слънчоглед |
250 |
Соя |
200 |
Фъстъци |
150 |
Ябълки |
1 100 |
Кайсии и зарзали |
700 |
Праскови и нектарини |
1 000 |
Череши |
600 |
Вишни |
400 |
Ягоди |
650 |
Малини |
400 |
Сливи |
700 |
Круши |
800 |
Десертно грозде |
650 |
Винено грозде |
600 |
Орехи |
150 |
Бадеми |
80 |
Лешници |
50 |
Домати |
2 000 |
Пипер (вкл. лют пипер) |
1 800 |
Краставици |
2 000 |
Корнишони |
2 000 |
Картофи |
2 200 |
Патладжани |
3 000 |
Моркови |
2 000 |
Главесто зеле и алабаш |
2 500 |
Фасул зелен |
500 |
Грах зелен |
500 |
Лук кромид – |
2 000 |
Чесън |
4 300 |
Тикви |
800 |
Тиквички |
2000 |
Бамя |
400 |
Леща |
130 |
Зрял фасул |
150 |
Дини |
2 000 |
Пъпеши |
1 000 |
Спанак |
650 |
Маслодайна роза |
300 |
Лавандула |
400 |
Люцерна суха маса |
500 |
От земеделското министерство очакват от прилагането на новите правила да се стимулира производството на първични продукти от растителен произход. И още - скъсяване на веригата на доставка, както и създаване на облекчени изисквания към лицата, които желаят да доставят директно до крайния потребител, като се гарантира че добитите първични продукти отговарят на изискванията за безопасност на храните.
0 КОМЕНТАРА