След провеждането на спешна онлайн среща заради “убийствената” проектонаредба за малките производители, доставящи директно първични продукти от растителен произход, земеделското ведомство пусна за обществено обсъждане коригиран вариант на документа.

Спешна среща заради убийствената проектонаредба за малките производители

Общественото обсъждане на проектонаредбата за директни доставки от производителя на малки първични продукти от растителен произход продължава до 30 ноември.

Една от основните причини за опасенията на земеделските стопани, описващи стария вариант на проектодокумента като дискриминационен, е заради това, че се получава вакуум. В него има хора, които, от една страна, не са нито земеделски производители, нито пък подлежат на проверка от земеделските служби, но в същото време продават продукцията си.

“Според мен няма нужда от тази наредба, но ако все пак Министерство на земеделието (МЗХГ) държи да я има, трябва да става ясно много добре за кого се отнася. Моето мнение е, че тази наредба може да се направи единствено за малки производители, които не са регистрирани по Наредба 3. Тоест произвеждат и продават малка част от продукцията си. В този случай обаче трябва да се види кой ще контролира тези хора”, коментира пред Агри.БГ Стоилко Апостолов, управител на фондация “Биоселена”. 

От друга страна, браншовици критикуваха и заложените количества за максимална реализация, които бяха на годишна база.

“Лимитите са нереални. Записано е, че на годишна база ограничението за продажба на плодове - семкови или костилкови, е 2 тона. А за ягодоплодните култури лимитът е до 250 кг на година. Освен това тези максимални количества създават противоречие с Наредба 3”, добави от своя страна Божидар Петков, председател на Българска асоциация на малинопроизводителите и ягодоплодните (БАМ-я).

Преработеният вариант на наредбата цели да регламентира изискванията за директната доставка, извършена от производителя до крайния потребител или до местни обекти за търговия на дребно, които извършват директни доставки до крайния потребител, на малки количества първични продукти от растителен произход.

Важно уточнение е, че доставките на първични продукти от растителен произход се извършват от бизнес оператор, вписан в регистъра по чл. 24, ал. 1 от Закона за храните, в административната област по вписване и във всички съседни на нея административни области.

Друго важно е, че наредбата няма да се прилага за отглежданите през съответната стопанска година култури, които са посочени в анкетните карти при регистриране на земеделските стопани съгласно Наредба № 3 от 1999 г.

В проекта са регламентирани количествата първични продукти от растителен произход, които са определени като „малки количества“ и които могат да се доставят директно до крайния потребител или до местни обекти за търговия на дребно, които извършват директни доставки на краен потребител. 

Казва се още, че самите количества първични продукти от растителен произход са определени на базата на статистически данни.

Ето и какви са те:

Първични продукти от растителен произход

Малки количества, кг.

Пшеница

500

Ечемик

500

Ръж

200

Овес

250

Ориз

600

Царевица

700

Рапица

300

Слънчоглед

250

Соя

200

Фъстъци

150

Ябълки

1 100

Кайсии и зарзали

700

Праскови и нектарини

1 000

Череши

600

Вишни

400

Ягоди

650

Малини

400

Сливи

700

Круши

800

Десертно грозде

650

Винено грозде

600

Орехи

150

Бадеми

80

Лешници

50

Домати

2 000

Пипер (вкл. лют пипер)

1 800

Краставици

2 000

Корнишони

2 000

Картофи

2 200

Патладжани

3 000

Моркови

2 000

Главесто зеле и алабаш

2 500

Фасул зелен

500

Грах зелен

500

Лук кромид –

2 000

Чесън

4 300

Тикви

800

Тиквички

2000

Бамя

400

Леща

130

Зрял фасул

150

Дини

2 000

Пъпеши

1 000

Спанак

650

Маслодайна роза

300

Лавандула

400

Люцерна суха маса

500

От земеделското министерство очакват от прилагането на новите правила да се стимулира производството на първични продукти от растителен произход. И още - скъсяване на веригата на доставка, както и създаване на облекчени изисквания към лицата, които желаят да доставят директно до крайния потребител, като се гарантира че добитите първични продукти отговарят на изискванията за безопасност на храните.