След като в началото на годината стана ясно, че аграрното министерство няма воля и ресурс да се занимава със стратегия за розопроизводство, темата отново е на дневен ред, научи Агри.БГ.

Стратегия за розата

Гласувайте: Запасявате ли се с торове навреме? 

Представители на различни браншови организации в сектор розопроизводство и етерично-маслени култури са запретнали ръкави и са написали заедно свое предложение за Стратегия за развитие на българското розопроизводство и розопреработка. Идеята е финалният вариант на документа да бъде инкорпориран в Стратегическия план за новата ОСП. 

То бе представено на  екип от Министерството на земеделието (МЗм).

Зам.- министър Тодор Джиков и ръководителят на дирекция "Растениевъдство" Петър Кировски са поели ангажимент да възстановят дейността на междуведомствената група, която през 2020 година започна работа по Стратегия за сектора

Сред акцентите на предложението за стратегия от страна на брашна са: 

- въвеждане на обвързано финансиране за земеделските стопани;
- включване на сектора в специализирани програми за наемане на работна ръка;
- обвързване на държавните стимули и регулация с научни изследвания за запазване качеството на розата и розовото масло, както и внедряване на иновации;
- възстановяване и разширяване на позициите на България на външните пазари на продукти от маслодайна роза;
- утвърждаване на розата като символ на България и укрепване на връзката с туризма.


Промени в Закона за маслодайната роза ще бъдат направени, е станало ясно по време на срещата. Целта е да се подсигури устойчива работна група, която да продължи работата по Стратегията в рамките на министерството и между институциите. Приемането на промени в закона обаче ще трябва да почака, докато бъде сформиран нов Парламент след изборите на 2 октомври. 

В същото време зам.-министър Джиков е обещал да се добавят розопроизводителите в схемата за ноемврийското пръскане, както и с действия за утвърждаване на ролята на Държавната лаборатория за изследване и сертификация като гарант за качеството на етеричните масла, които България изнася в чужбина.

Информационната кампания "ОСП работи за нас: Много повече от политика!" се осъществява от Агригейт Медия и е съфинансирана от ЕС.

Следете темата и на cap4us.agri.bg