След чумата по дребните преживни животни и оставките в ресорното ведомство, Наредба 3, регламентираща директните плащания, е другата основна тема през тези дни. В началото на месеца Върховният административен съд (ВАС) отмени чл. 23 от Наредбата. В момента тече обществено обсъждане на спорния документ, но без промяна в текстовете.
 
 
След като стана ясно решението на ВАС, от ресорното ведомство коментираха, че то е поради формално неспазена процедура по Закона за нормативните актове. 
 
„Като мотиви са посочени липса на таблица за съответствие с правото на ЕС и доказателства за предварителна оценка на въздействието на нормативния акт. Те не са по същество на текста на чл. 23. Решението на ВАС не е осъдително, а отменително. Същото има действие само занапред. Не засяга правата придобити за кампания 2017 г. преди датата на постановяването му. Неоснователни са тиражираните тези относно предявяване на претенции за компенсации и пропуснати ползи. По никакъв начин решението не засяга подпомагането на животновъдите за кампания 2017 г.“, обясниха от МЗХГ.
 
В доклада на зам.-министър Вергиния Кръстева, касаещ новата проектонаредба, пише, че отмяната на оспорените разпоредби има действие занапред, т.е от датата на влизане в сила на решението – 10 юли 2018 г. Проблемът обаче, е че е резултат на направения към 1 август 2016 г. политически избор за промяна в схемите за директно подпомагане, обвързани с производството, които прилага страната, схемата за обвързано подпомагане на  овце-майки  и кози-майки под селекционен контрол е нотифицирана към горепосочената дата пред Европейската комисия с параметрите, определени в отменения от ВАС чл. 23.
 
[news]
„До окончателното произнасяне на ВАС по съдебния спор заявленията за подпомагане по схемата за кампания по директни плащания 2018 г. са приети от страна на Държавен фонд „Земеделие“ – Разплащателна агенция по реда и при условията, регламентирани в отменената правна норма.  С цел гарантиране успешното прилагане на схемите за обвързани директни плащания през кампания 2018, възниква необходимост от съответно допълнение на Наредба № 3 от 17 февруари 2015 г. за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания, в частност за регламентиране на отпускането на субсидии по нотифицираната към 1 август 2016 г. пред Европейската комисия схема за обвързано подпомагане на овце-майки  и кози-майки под селекционен контрол“, се казва още в доклада на зам.-министъра.
 
Според НОКА обаче оправданието с ЕК не е резонно.
 
„Съдът достатъчно ясно каза, че има дискриминация. Вариант е да се направи пренотифициране, като се обясни, че има решение на ВАС. Това, че наредбата е нотифицирана не е оправдание. Ние имаме писмо от ЕК, в което те казват, че Комисията се съобразява с всички решения на съдилищата на страните-членки. Не мога да разбера защо е толкова важно за някои хора да натикат овцевъдите и козевъдите в калта. Ние не сме против обвързаното подпомагане, но не и при този срив на млякото“, коментираха от НОКА за Фермер.БГ.
 
От асоциацията предложиха друг вариант. 
 
„До момента беше така, че млечното направление доказваха литри мляко, чрез фактури за реализирана продукция. Месодайните доказваха с регистриране на ушни марки във ветеринарната система. Автохтонните животни не доказват нищо. Нашето предложение е да се доказват 20% ремонтни животни. Това е постижимо от всички, а и е нормално в едно стадо да се оставят млади животни. Освен това е и лесно проследявано“, коментира Деан Тодоров, съпредседател на НОКА, по време на пресконференция днес.

 

„Не забравяйте, че става въпрос за пари, които се плащат за селекционен контрол. Млякото е селекционен признак, но не е селекционна цел. Целта е да се създаде по-добро животно, от тези, с които  е започнал да работи. Без значение в какво направление, то ще произвежда повече. Нашата работа като селекционери е да създаваме по-добри животни“, коментира Бойко Стоянов, председател на Асоциацията за развъждане на автохтонни породи , а проф. Станков добави, че именно това е непрофесионалното в Наредба 3 – животни под селекционен контрол да доказват продукция, а не това, за което са предназначени.

 

Вчера пък Димитър Зоров, председател на НСГБ и АМБ, коментира пред журналисти, че „искането на Консултативния съвет за Наредба 3, е тя да бъде препотвърдена и със завишени количества за доказване от 70 на 100 л. за овцете и козите. Всичко друго е унижение“.
 
Въпреки че първоначално от ресорното ведомство бяха категорични, че „няма основание за претенции за компенсации и пропуснати ползи във връзка с отменения чл. 23 на Наредба №3”, след протеста на НОКА, министър Порожанов обяви, че „ще се направи анализ от гледна точка на производителите, които не са успели да получат плащане по Наредба 3 и след него ще заложим средства за 2019 г. по бюджета“.
 
Именно Наредба 3 предизвика овцевъди и козевъди да поискат оставката на Георги Праматаров – директор на дирекция „Директни плащания и идентификация на земеделските парцели“. От НОКА обясниха за Фермер.БГ, че тяхното решение да поискат оставката на експерта е продиктувано от факта, че той е нотифицирал Наредба 3.
 
Крайните действия обаче накараха над 20 асоциации в бранша да се обединят и категорично да се противопоставят на това решение. 
 
„Категорично се противопоставяме срещу предприетата крайна мярка, която застрашава експертния управленски капацитет и излага на риск нормалния работен режим, особено в настоящия ключов за сектора ни период, свързан с подготовката на България за Общата селскостопанска политика след 2020 г. Господин Праматаров е безспорен професионалист и доказан във времето експерт от най-високо ниво“, пише в официалния документ, изпратен от браншовите организации до министър-председателя Бойко Борисов и до министър Порожанов.