Въпреки че СЕУ е създадена с цел да улесни и подобри административните процеси, в текущия си вид тя ги затруднява, поради което е необходимо да се преработи преди отварянето на приеми по инвестиционните мерки на Стратегическия план, за да е удобна, лесна и бърза за работа от кандидатите. Или да се ползва отново системата ИСУН 2020, докато се направят необходимите промени по СЕУ”, споделя мнение народният представител Георги Георгиев в питане до земеделския министър.
Системата за електронни услуги е достъпна и с нови функционалности
По думите му системата не е предвидена за неземеделски дейности, но и земеделците, които оперират с нея, не рядко се оплакват.
„Системата не само че не работи, не е интуитивна и лесна за използване, но работи много бавно, тромаво, сложна е и често дава грешки, изисква много време и усилия на потребителите, което значително забавя подготовката и подаването на проекти”, заявява депутатът и акцентира, че в същото време за всички програми от Стратегическия план за развитие на земеделието в селските райони за периода 2023 – 2027 г., който оперира с над 8 млрд. лв., се предвижда кандидатстването да е през СЕУ.
В отговор от Министерството на земеделие (МЗХ) подчертават, че преместването на приемите в СЕУ е предприето с цел усъвършенстване на административния процес и улесняване на кандидатите, както и че е проектирана и адаптирана за нуждите на по-широк кръг потребители, включително и за тези, които не са земеделски производители.
„При подаването на електронните заявления в СЕУ директно се зареждат данните в модула за последваща обработка, което не е възможно през друга подобна електронна система, каквато е ИСУН”, казват от МЗХ и уверяват:
„ДФЗ активно работи върху оптимизиране на процесите в това число и по създаване на профили в системата, като се цели улесняване на потребителите и ускоряване на регистрацията, без да бъде компрометирана сигурността и функционалността на системата.
В случаи на регистрирани проблеми с достъпността на системата, то това е свързано с дейности, част от нейната поддръжка и актуализация, които се извършват на регулярна база. Работи се за минимизиране на тези интервали и за увеличаване на нейната стабилност.”
От министерството припомнят, че процесът по създаване на профил в СЕУ е подробно описан в секция „Обратна връзка и помощ”, а в секция „Документи” е посочен начинът на регистрация. Там са качени и насоките за кандидатстване по всяка стартирала интервенция.
Към момента при ползване на СЕУ изискването за упълномощаване и подписване с КЕП е част от мерките за гарантиране на сигурността и автентичността на подаваните документи, но от земеделското министерство заявяват, че ще се разгледа възможността за подобрения в процеса, за да бъдат улеснени потребителите, без да се нарушава законодателството.
0 КОМЕНТАРА