Страните от ЕС дълго време остават нетни вносители на череши, като този регион има дял 25% от световния внос на продукцията. По информация на изданието Інфо-Шувар, ЕС увеличава вноса по-бързо, отколкото износа, но условията на работа с европейските компании са доста усложнени, а конкуренцията сред доставчиците всяка година се засилва, пише EastFruit.

Овощар: Надяваме се на сполучлива година

В очите на европейските купувачи надеждният доставчик на череши е способен да гарантира две неща: високо качество на продукцията и продължителност на доставките, каза Жофрей Гилен, представител на компанията Royal Fruit Company, по време на конференция, посветена на костилковите плодове.

През европейските супермаркети се продават над 60% от всички череши. По отношение на качеството не може да има компромиси, тъй като европейските производители са наясно, че този бизнес е възможен, само ако са способни да предложат на пазара череши с калибър 26, плътност >75-80 и съдържание на захар >16% Brix, допълни Гилен.

По думите му търговските мрежи отдават предпочитание на тъмните сортове череши. Освен това се опитват да удължат сезона на реализация, поради това доставчикът трябва да може да осигури стабилни обеми в продължение на 16-20 седмици.

Тези изисквания са доста сложни за един производител. Това кара търговските вериги да работят с кооперативи или търговски компании, които на свой ред сътрудничат с производители от няколко района на ЕС. Ние стартираме доставките от Франция през май, а от юни до септември работим с доставчици от Белгия, уточни Жофрей Гилен.

Експертът подчертава, че най-сериозните предизвикателства за производителите на череши и през 2019 г. ще са климатичните катаклизми и дефицитът на работна ръка в периода на събиране на готовата продукция.

Ако климатичните проблеми са повече или по-малко преодолими с технологични решения, проблемът с работната ръка остава отворен, каза Гилен. По думите му ситуацията се изостря в пика на узряване на плодовете.

През 2018 г. страните от Източна и Западна Европа събраха една от най-добрите реколти от костилкови плодове, включително череши. Големият обем на предлагане свали цените на вътрешните и външните пазари. Някои производители се решиха въобще да не събират плодовете, тъй като разходът за това беше по-висок от потенциалния доход при продажба.