До 14 юли на Портала за обществени консултации всички заинтересовани могат да представят мнението си по предлажения преди дни Закон за веригата на доставки на земеделски продукти и храни. Текст, който за част от фермерите ще бъде “последната сламка, за която да се хванат”, а за други - по-скептично настроени - излишно упражнение от страна на държавата.
Противопоставянето от страна на търговците е логично - доста от регулациите са насочени към тях. Ето едно от мненията по темата, публикувано под текста на проектозакона:
“В условия на пазарна икономика е недопустимо държавата да определя цени или надценки.
Благодарение на добре развития пазар на храни в България цените на храните са относително ниски спрямо средното за ЕС (с някои изключения като яйца и млечни продукти).
Натоварването на фирмите в сектора на храните с допълнителни разходи за правни консултации, четене и чудене дали спазват закона е необосновано.
Проектът за закон, ако бъде приет, ще повиши разходите на търговците и производителите за спазване на законодателството, които може да бъдат прехвърлени на потребителите (или да направи българските производители по-малко конкурентни спрямо чуждите).”
От друга страна, в мотивите за изготвянето на законопроекта, пише: “Целта е обезпечаване на устойчива добавена стойност за всички участващи във веригата оператори, която е в полза на потребителите, постигната в условията на реална конкуренция и равнопоставеност”.
В мотивите е отбелязано, че съвкупности от фактори води до появата на възможност за икономически силните контрагенти да определят и да налагат определени условия на пазара, които са в тяхна полза и които както доставчиците, така и крайните потребители са принудени да спазват.
През последните няколко години наблюдаваните глобални процеси, обхванали световните и европейския пазари, са довели до значими структурни изменения във веригата на доставки, които се изразяват във висока концентрация и трансгранична интеграция на компаниите в сектора на преработката на храни, но най-вече в сферата на продажбите на дребно, смятат от правителството.
В мотивите за законопроекта се посочва, че запазването на функционираща, прозрачна, справедлива и ефикасна система за търговия е от съществено значение, за да се отговори на евентуалните негативни ефекти от изменението на климата и да се гарантира сигурността на снабдяването на населението с храни.
Проектът на Закон за веригата на доставки на земеделски продукти и храни е насочен към цялостно подобряване на функционирането на веригата на доставки на земеделски продукти и храни, водещо до повишаване на нейната ефективност и ефикасност и до намаляване на дисбаланса в отношенията между различните участници в нея, в полза на потребителите и обществото като цяло.
Основна цел е чрез установяване на ясни, честни и видими за цялото общество правила, по които възникват и се развиват отношенията между участниците по веригата на доставки на земеделски продукти и храни, да се осигури среда на прозрачност в договарянето, проследимост на функционирането и равнопоставеност в отношенията между участниците по веригата, а от там пропорционално разпределение на добавената стойност от нея, базирано на лоялната конкуренция.
С приемането на специален закон за регулиране по нов начин на отношенията по веригата на доставки на земеделски продукти и храни ще бъде създадена специална правна уредба на договорите за изкупуване на земеделски продукти, включително въвеждане на задължителна писмена форма на договорите за изкупуване на първични земеделски продукти, както и определянето на минималното задължително съдържание на договорите за изкупуване с възможности за тяхното допълване по волята на страните. Това по своята същност са мерки за прозрачност, правна сигурност и равнопоставеност, смятат управляващите.
Основната част от добавената стойност по веригата за доставки на храни е в полза на търговците и преработвателите и много малка част остава за земеделските производители. Последните, като звеното с най-слаби преговорни позиции във веригата на доставки, се нуждаят от специална защита при сключването и изпълнението на договорите за изкупуване. За нейното постигане се въвеждат минимални срокове на действие на договорите за изкупуване на първични земеделски продукти, които отчитат продължителността на производствения цикъл в земеделието, забрана на определени договорни клаузи в договорите за изкупуване, както и срокове за плащане на цената, които са насочени към осигуряване на по-справедливо разпределение на добавената стойност за първичните производители във веригата на доставки.
По отношение единствено на покупко-продажба на списък от земеделски продукти и храни, определени с решение на Министерския съвет, се планира въвеждането на максимални търговски надценки за участниците по веригата на доставки като: преработватели, търговци на едро и търговци на дребно с определен оборот над 20 млн. лева, които да бъдат посочени като конкретни проценти, изчислени от съответната стойност, отговаряща на звеното от веригата, в рамките на което се реализират дадените отношения.
Въвеждат се специфични изисквания за асортимент във веригите от магазини, представляващи търговски обекти за продажба на дребно на храни, които разполагат с 10 и повече търговски обекта на територията на страната. Най-малко 50 на сто от целия асортимент от предлаганите в обекта хранителни продукти от групи грани от основната потребителска кошница следва да са от български земеделски производители или преработватели. Това на практика са изравнителни мерки, целящи постигане на равнопоставеност и пропорционалност при разпределянето на добавената стойност по цялата верига на доставки, прогнозират вносителите на законопроекта.
Въвежда се дефиниция за първи изкупвачи – лицата, които са на страната на купувача при първата продажба на едро на земеделските продукти от техния производител. Тези лица следва да отговарят на определени изисквания, и да са вписани в нарочен публичен електронен регистър на първите изкупвачи на земеделски продукти, поддържан от Министерството на земеделието и храните, който позволява ползване на информация и от други регистри на публични органи и институции.
Създава се електронна система за проследимост на веригата за доставки на земеделски продукти и храни към Министерството на икономиката и индустрията, която се състои от публична и специализирана част. Публичната част съдържа информация относно среднопретеглени цени на земеделските продукти и храни по цялата верига на доставки, които се публикуват до 20–то число на всеки месец за предходния месец. Системата следва да позволява широк списък от институции да могат да предоставят и получават информация, имаща отношение към проследимостта на храните, в съответствие с данните, поддържани в администрираните от тях информационни системи.
Създава се Обсерватория на веригата на доставки на земеделски продукти и храни към Министерския съвет, включваща представители от отделните компетентни министерства и ведомства, която да събира информация от държавните органи и организации, да изследва развитието на отношенията по веригата, да анализира структурата на цените, да проучва редовно начините на формиране на крайните цени и др. Обсерваторията ще публикува обобщени доклади за изследваните продукти по сектори на всяко тримесечие, както и ще внася в Народното събрание годишен доклад за състоянието на функционирането на веригата на доставки на земеделски продукти и храни. Последните три посочени планирани интервенции на практика представляват мерки за проследимост.
В мотивите още е записано, че с приемането на новия закон ще се постигне цялостно подобряване на функционирането на веригата на доставки по начин, който повишава ефективността и конкурентоспособността на секторите на производство на земеделски продукти и храни и намалява дисбаланса в търговските отношения между различните оператори по веригата за създаване на стойност, в рамките на лоялната конкуренция, която е от полза не само за този сектор и за крайните потребители, но и за държавата и цялото общество.
Вносителите прогнозират, че ще се гарантира продоволствената сигурност чрез най-пълноценно функциониране на веригата на доставки на земеделски продукти и храни и общественото здраве чрез гарантиране на доставката на достатъчно висококачествени и безопасни храни. Ще се подобри благосъстоянието на възрастните хора и другите социално уязвими групи от обществото, се посочва в мотивите.
С приемането и прилагането на нормативния акт ще се осигури оптимално ниво на подготвеност за посрещане на евентуални негативни ефекти от настъпването на климатични промени, намаляване на текущото ниво на образуване на отпадъци, поради възможностите за увеличаване обемите на реализация на произведени храни и друга земеделска продукция и въвеждане на устойчиви модели на потребление и производство за преминаване към по-щадящи околната среда работни процеси, смятат вносителите на проектозакона, посочени в мотивите им.

1 КОМЕНТАРА
16.06.2025