Километричните опашки с тирове от Украйна и Молдова на българо-румънската граница пораждат сериозно безпокойство не само сред зърнопроизводителите, но и сред самите водачи, наети да превозят стоката. Репортер на Агри.БГ стигна до граничния пункт на ГКПП „Йовково“ и разговаря с шофьорите.

Проследете с нас темата за протестите ТУК

„Стоим тук 2 дни и не знаем какво се случва“, сподели водач на украински камион, който изрази опасенията си, че и през днешния ден няма да може да премине в Румъния заради протестите и блокадата. Той е категоричен, че „зърното се превърна в политика, заради която живеем тук“, и посочва кабината на тира. 

Оказва се, че политическите решения в Европа имат сериозен отзвук във всички сектори на икономиката у нас и в чужбина.

„Опашката от камиони е притеснителна. Складовете ни са пълни със зърно, а се внася продукция, която не е българска. Притеснително е, защото след това ние ще се чудим какво да си правим продукцията. Това ще има последствия и през следващите години“, прогнозира Николай Киров, председател на Съюза на зърнопроизводителите в Бургас. 

„Ние сме за контрол на вноса на стоката. Ние работим с европейски препарати, изпълняваме европейски директиви, а стоката, която се внася от Украйна, никой не знае с какво качество е. Държавата трябва да си изпълнява задълженията“, посочи още Киров. Той е категоричен, че струпването на тирове със стока по границата поражда сериозни тревоги.

„Проблемът е при всички, не само при зърнопроизводството. Не се внасят само зърно, а олио, месо, кашкавали и какво ли не още. Това всичко рефлектира като цяло на земеделието като бранш, на всички ни вреди“, заяви Георги Радев, председател на Съюза на земеделските производители в Сливен.

„Искането ни е да се установи някакъв контрол като за европейска държава. Всички знаят, че у нас влиза стока, никой не знае до оня ден с какво качество, е с какви проценти примеси. Нашата продукция е по европейски изисквания, европейски препарати, спазваме европейските директиви. Искаме си нормалния пазар. Идеята беше за коридор на солидарността, през който да преминават камиони, да преминават – повтарям го умишлено, и да заминават за трети страни. В момента с това се злоупотребява, тези камиони се разтоварват тук. Това ни е проблемът, огромен е!“, категорично посочи Георги Радев