CAP4US

Не субсидиите, а развитието на бизнеса е водещият компонент за успеха в аграрния сектор. Това споделиха земеделските производители Марк Цеков и Васил Ралчев в рамките на CAP4US уебинар: Младите предприемачи в агросектора. И двамата са второ поколение предприемачи в семейните стопанства – семейство Цекови има овощни градини край Ботевград, а семейство Ралчеви отглежда билки и плодове край град Панагюрище. 

Васил Ралчев сподели възможностите, които дава европейското финансиране за модернизация на стопанствата.

 „Хубавото, което ние наблюдаваме е, че все повече мерки има за иновации, които са много ключови за нашите крайни продукти и ние се насочваме там. И сме да твърдя, че участваме по много мерки, не само в момента, по проект правим нашата дестилерия, правим иновации в продукти, пласираме нови продукти на пазара. И те са много ключови, защото ти дават помощ да рискуваш и да не загубиш изцяло собствени средства. Ние така виждаме програмите - те шанс да рискуваме и да се опитваме да се развием малко по-бързо без да рискуваме абсолютно всичко.  

С програмите ние правим малко по-авантюристичните си планове. Със сигурност гледаме програмите, възползваме се от тях. Работим с различни проектантски фирми и за хора тук, които си представят, че е много трудно да се кандидатства, защото това, което виждам е, че за много земеделски производства това е нещо сложно за тях, но това което бих казал, е да говорите с ваши колеги. Да говорят с колеги, които работят с добри консултанти, с добри фирми, защото има фирми, които поемат почти целия процес по кандидатстването. И когато са наистина добри, те взимат тежестта, която когато е при нас. И за много хора работата се съсредоточава в това наистина да гледаме нашето производство и да сме там по цял ден, а тези административни неща - гледането на проекта, следенето на всяко едно нещо...

Моят съвет е да говорите с хора, които вече са минали през програма и са минали с консултанти, които са добри, те да ви дадат тези контакти. Аз лично мога да ви кажа, че сме участвали по десетки проекти и те се получават и в един момент това става част от бизнеса ви - да участвате по европейски програми. Те наистина помагат. Да - сложно е, да - много по-бързо ще го направите със ваши средства. Да, ако строите нещо, много по-трудно е с промени по време на строеж... има много тежести и трудности, но в крайна сметка, ако се изучите но това нещо, то става много голямо конкурентно предимство на вас през останалите земеделски производители”, сподели Ралчев.

Гледната точка на Марк Цеков е малко по-различна, защото е пречупена през погледа на неговото стопанство.

Аз мисля, че европейските програми могат да бъдат нещо изключително полезно за фермера точно в момент, в който той иска да експериментира. Това, което е много важно,  е наистина да не се изкривява концепцията за една такава програма. Това, което казва Васко е 100% така и смятам, че това е правилният мindset или правилният начин да погледнем върху тези европейски програми.

За уеднаквяването на средствата няма да говоря изобщо, все пак трябва да има някакво равенство, но те наистина са една предпоставка ние да се впуснем в нещата, които до момента не сме успели да реализираме със собствени средства или за които не можем да си помислим в този момент. Специално аз в проектите, които изграждам, не се възползвам от тях поради простата причина, че за мен енергоемко.

Честно казано смятам, че много по-бързо биха могли да се случат нещата, които съм планувал, ако не кандидатствам и няма кой да упражнява каквото и да е било форма на контрол върху процесите, които изграждам. Но предвид факта, че това е само в моя случай в момента, не мога да кажа, че има нещо лошо в едни европейски програми. Свидетел съм на доста коментари, които изкривяват и изопачават смисъла, който те имат.  И смятам, че това нещо идва именно заради погрешния възглед, който хората имат върху него. Но с времето и това ще се промени”, обясни Цеков.

Но и двамата млади предприемачи в аграрния сектор са на мнение, че европейското финансиране трябва да се използва, за да повиши конкурентоспособността на бизнесите.

Най-голямата грешка и това, което виждам от все повече и повече земеделски производителите е, че когато излезе някаква програма, начинът на мислене е „какво може да си вземем и да ни излезе почти без пари”, вместо начина на мислене да е „какво ни трябва”. И моментът в, който си насочиш вниманието към „какво ни трябва”, те може да са много по-малко неща, обаче тогава наистина бизнесът тръгва нагоре.

Има толкова много производители, които си взимат техника, всякакъв вид техника и изчакват да мине програмният период и си казват: тези неща можем да ги продадем като изтече периодът. И почват да смятат една крива математика. И техният бизнес става още по-сложен. Те си мислят  "ок, ще го направя това малко като далавера", обаче в същото време те си ангажират вниманието с още 100 неща, вместо да се фокусират в бизнеса. Ако си взимат един трактор, който им трябва, една косачка, която им трябва... Нужната апаратура, дори за 4-5 неща. Дори да не се възползват от максималната стойност на проекта, която могат да вземат. Да вземат 4-5 нужни неща. Това изстрелва бизнеса и ту остават фокусирани в нещата. А всеки тръгва в различни посоки с тези програми и в един момент става като хазарт повече, отколкото като бизнес”, подчерта Васил Ралчев.

Марк Цеков също отбеляза колко е важно да се запази бизнес мисленето при изпълнението на проектите.

Всъщност това, което Васко казва с фокуса е едно много важно нещо. Когато направим нещо - да речем искаме по някаква европейска програма да се възползваме, наистина временната рамка някак си дефокусира хората. Истината е, че в ясно и точно разписан план ние трябва да работим по него, колко и да не ни е приятно някой път, въпреки допълнителни фактори, които се появяват по алгоритъма, ние трябва да останем в посоката, в която хванали още в началото. Почнем ли да минаваме по кривите пътечки, обикновено се стига точно до този хазартен принцип - някакви рутативки, някакви други схеми, които обикновено изопачават нещата да н-та степен”, смята Цеков.

Младите предприемачи са убедени, че енергията на всеки земеделски производител трябва да е насочена към развиване на собственото стопанство, а не към печалба през доходи от субсидии или проекти по еврофондовете. 
 

 

Информационната кампания "ОСП работи за нас: По-зелени и умни!" се осъществява от Агригейт Медия и е съфинансирана от ЕС.

Следете темата и на cap4us.agri.bg 
 

CAP4US