Средните цени на суровото мляко у нас през тази година са по-ниски от миналогодишните, но стойността на основните млечни продукти на пазара на дребно се е увеличила.
 
 
Това означава, че поскъпването не носи повече пари за фермерите. Причината за по-високите цени са другите производствени и търговски разходи, които влизат в себестойността на млечните продукти – прясно и кисело мляко, масло, сирене, извара, стана ясно от месечния бюлетин на Центъра за икономически изследвания в селското стопанство (CAPA).
 
Цената на сто килограма краве мляко през август е била 57,46 лв., през септември – 58,13 лв., а през октомври – 58,19 лв. Прогнозните данни за ноември са за средна стойност 60,00 лв./100 кг, а за декември – 63,00 лв./100 кг.
 
Предвижданията на CAPA са цените на суровото мляко през зимните месеци да нарастват, заради по-слабото предлагане и по-високите разходи. Смяна на посоката се очаква през пролетта. Основните рискове на пазара са климатични проблеми, които засягат производството на фуражи, както и евентуален застой в потреблението, който би понижил цените.
 
 
За цените на млечните продукти на дребно анализаторите отчитат поскъпване с около 2% през тази година, което ще продължи и догодина. Очакванията са, че киселото мляко ще поскъпне до 2,20 лв./кг, а изварата – до 4,40 лв./кг. 
 
„Наблюдаваното увеличение при цените се дължи основно на по-голямо нарастване на ниския ценови сегмент от млечните продукти, където повишението е с 8-10%“, допълват анализаторите.
 
Техните очаквания са, че цените на млякото до средата на 2019 г. у нас и в световен мащаб няма да претърпят чувствително изменение, като посоката им ще бъде по-скоро надолу. Развитието на пазара до голяма степен ще се определя от тенденциите в световната икономика – главно от потреблението и от цените на фуражите.
 

Борсовите цени са с намаление 

 
Борсовите цени на основни млечни продукти са с тенденция към намаление – най-значимо при маслото със 7% за месец и с 12% на годишна база. У нас маслото поевтинява с по-бавен темп, което се дължи на липсата на достатъчно алтернативно предлагане. 
От началото на годината до края на септември в ЕС се наблюдава намаление на износа на масло с 11%. Доставките за Саудитска Арабия спадат с 15%, а за Китай – с 8%. В същото време има увеличение на износа за Сингапур и Япония.
 
Регламент 2018/775 на ЕС въвежда нови правила за етикетиране на млечните продукти. Целта е да се регулират случаите, в които страната на произход на млечните суровини и мястото на производство на храната се различават. Регламентът уточнява, че основната съставка на продукта представлява повече от 50% от храната или тази, за която се изисква посочване на количество.
 
През ноември тази година е отчетено намаление в търговията с млечни продукти по света. Най-сериозен спад има при маслото, което до голяма степен се дължи на нарасналата цена през последните няколко месеца.