Въпросът с тол таксите за земеделските производители е все така актуален. Обсъждат се цени между 9–12 ст./км, а за най-тежкотоварните камиони – 18–20 ст./км. 

Новите тол такси: Коментар на зърнопроизводителите

Но връзката на пътната инфраструктура със селското стопанство далеч надхвърля въпроса с тол таксите.  Излезе дългоочакваният SWOT анализ на развитието на селските райони, който бе официално представен в София.

Пътната инфраструктура е фактор за  конкурентоспособност и в селското стопанство.

Представяме ви данни от SWOT анализа, състояние, оценки и заложени планове в тази посока:

Автомагистрали и скоростни пътища

Доизграждането на автомагистралите и скоростни пътища по направления на TEN-T мрежата (основна и широкообхватна) е залегнало във втората приоритетна ос на ОП “Транспорт и транспортна инфраструктура“ (ОПТТИ) 2014-2020.

 Средносрочна оперативна програма за изпълнение на Стратегията за развитие на пътната инфраструктура в България 2016-2020 г.  

Пътища от I-ви до ІІІ-ти клас

В България общинските пътища от I-ви до ІІІ клас са с дължина 19 501,692 км.

В селските общини са изградени 15256,36 км пътища, от които 38% са първи клас (5881,252 км), втори клас са 30% (4556,348 км) и трети клас са 32 % (4818,756 км).

От проучването става ясно, че около 2358 трасета осигуряват единствен достъп до населено място или селищно образувание.

945 отсечки в селските общини са категоризирани като лоши, като 671 от тях са без проект за ремонт към 2019 г.

Графиката илюстрира състоянието на пътната мрежа в селските общини в България.

От нея се вижда, че пътищата, преминаващи през територията на селските общини, с добро, задоволително, незадоволително и лошо качество са в диапазона 20–30%. Най-малък е процентът на пътищата в отлично състояние 5%. 

Инфраструктура и пътища – проблеми и решения

SWOT анализът на социално-икономическото развитие на селските райони в България показва слабите страни на инфраструктурата в селските райони:
•    Значително варира броят на финансираните инфраструктурни проекти в една община по различните мерки;  
•    Понякога финансирането през МИГ е единственото финансиране за инфраструктурни проекти в съответната община; 
•    Множество пътни отсечки са в лошо и незадоволително състояние; 
•    Увеличават се пътищата без настилки; 
•    Лошо е състоянието на някои пътища в общините, които са и единствени за стигане до дадено населено място; 

Ето какви са възможностите за подобряване:
•    Изграждане на нови пътища, рехабилитиране на пътни отсечки чрез различни проекти; 
•    По-ясна координация между АПИ и местна власт с цел избиране на най-подходящите отсечки за ремонтиране; 
•    Извеждане от всяка селска община на най-нуждаещите се отсечки от ремонт според приоритета им за развитие на общината;