Работете за субсидиране на агнета, които се оставят за майки, така ще живне секторът. За това призовава овцевъд в социалните мрежи, подчертавайки, че две години са нужни, за да има някаква възвращаемост от тях.

Червеният пипер е кът, а цената му расте

Дали обаче такава схема е възможна, попитахме Симеон Караколев, съпредседател на НОКА. След дни асоциацията ще внесе своите предложения за промени в обвързаното подпомагане след 2023 г.

„Ако има евентуално такава схема, тя ще бъде зоотехническа, обвързана не с производството, а с оставянето на разплодни животни. Трябва да имаме предвид обаче, че бюджетът по обвързаната подкрепа е ограничен, тъй като е процент от директните плащания. Може и да правим нови схеми, но за тях няма допълнителен бюджет“, обръща внимание браншовият представител. 

По думите му на този етап такъв вид подпомагане за т.нар. ремонтни животни не е приключена тема, но все пак трябва да се дебатира с Министерството на земеделието, за да се намерят най-прагматичните възможности.

За сметка на това по мярката за хуманното отношение има опция за нарастване на ставката и за предлагане на нови мерки. Затова в момента се обсъждат направления, с които да се подпомогне например купуването на осветление в оборите, поддържането на температурен режим, естествена вентилация, липса на вредни емисии.

Други овцевъди настояват да се работи по Наредба 26, за да се облекчат условията за директни продажби. В противен случай само се „налива вода в мелницата на мандрите и кланиците“, казват те.

Според Караколев вероятно проблемът се крие най-вече в ареала, в който стопаните могат да продават. Тук обаче ЕК е дала ясно ограничение, че трябва да има райониране, иначе се обезсмисля директната продажба от фермата. За да се продава навсякъде, е нужно производителят да се регистрира като търговец по общия ред, което не е чак толкова сложно, допълва браншовикът. 

„Ние винаги сме отворени за фермери, които да ни кажат какъв точно им е проблемът в Наредба 26. Идентифицирайте го, за да можем да потърсим решение“, призовава съпредседателят на НОКА.

 

Информационната кампания "ОСП работи за нас: Гледай напред" се осъществява от Агригейт Медия и е съфинансирана от програма IMCAP на ЕС.

Следете темата и на cap4us.agri.bg