След новите Указания на земеделския министър в оставка при подаването на заявления и декларации в тазгодишната кампания за ползване на земеделски земи, фермери споделиха с Агри.БГ, че в отделни райони има допълнителни или различни изисквания от общинските служби по земеделие.

Гласувайте: Доволни ли сте от работата на министър Иван Иванов и екипа му?

Един от примерите засяга изискванията по удостоверенията за наследници. В случая става дума за неприето заявление по чл. 70 от Правилник за прилагане на Закона за собствеността и ползването на земеделски земи (ППЗСПЗЗ).

„Задължително всички едногодишни договори, сключени с наследници, трябвало да са с приложено удостоверение за наследници с актуалност не повече от 12 месеца назад. Никога досега не съм имала подобен проблем и това ново изискване по средата на кампанията е меко казано безсмислено и неоснователно”, коментира читател, който твърди, че не може да входира документите си в Общинската служба по земеделие в Симеоновград заради нови инструкции от Областна дирекция „Земеделие”(ОДЗ) – Хасково.

Екипът ни се свърза с областната дирекция и получи уверението, че това вече е изчистено и подобни изисквания към заявителите няма. „Оказа се, че е техническа грешка. Ставаше дума за препоръка към заявителите във връзка с това, че има много починали лица през последните две години да спазват по-актуални удостоверения за наследници. Няма такова изискване към момента”, увери служител на дирекцията.

След множество сигнали от граждани ОДЗ-Хасково е извършила проверка на изискванията в отделните общини. „Всяка от тях дава различен срок на валидност на издадените от нея удостоверения за наследници, което поражда объркване”, отчитат от областната дирекция и заявяват, че са предприети действия по унифициране на изискванията.

„Установихме, че някои общини имат изискване за срок от една година, други – за шест месеца, а трети – до промяна в обстоятелствата. Има и такива, в които пише, че са със срок „до промяна в реда на наследниците или друг срок, определен от изискваща институция". Тези разминавания пречат на нашата работа в момента и затова се получи такова напрежение”, обясни експерт на администрацията.

Директорът на ОДЗ-Хасково Златка Господинова води срещи със земеделски стопани и експерти на Министерството и други областни дирекции. От началото на седмицата тя е изпратила нови указания на абсолютно всички началници на общинските служби на територията на Хасковска област да не се изискват актуални удостоверения за наследници. 

Препоръката на експертите е все пак заявителите да следят за актуалността, защото има случаи с много стари срокове на удостоверенията, от преди 2008-2009 г., при които вече има починали лица. Удостоверенията трябва да показват действителното положение към момента. Важно уточнение е, че ако този, който е сключил договора, фигурира в удостоверението за наследници, няма проблем договорът да се подаде

По закон удостоверението за наследници няма определен срок. Но е важно да се уточни, че все пак става дума за документ – удостоверение, който по смисъла си трябва да установи реалното положение към момента”, каза още за Агри.БГ експерт от Областната дирекция "Земеделие" в Хасково.