Годжи бери е култура, която отдавна се е утвърдила у нас. Тя продължава да привлича вниманието на все повече фермери през последните години. Не всеки от тях обаче успява да изгради печеливш бизнес. Затова специализираното издание AgroNotizie дава четири съвета за успеха. 

Христо Ушев: Малкият производител като сметне колко пари му трябват за документи и му идва да се откаже

В Италия тенденцията да се отглежда годжи бери набира солиден интерес преди около 10 години. Знае се, че плодът, който им монголски произход, съдържа изключително високи нива на антиоксиданти. Инфлуенсъри и филмови звезди го използваха ежедневно и лека-полека тези плодове навлязоха в диетата на много италианци.

В резултат на този интерес много ферми решиха да започнат бизнес с червените горски плодове. Те диверсифицираха културите, решавайки да конкурират сушената продукция от Китай с пресни плодове, произведени в Италия. Години по-късно балонът се спука и годжи берито вече не е в центъра на вниманието на гурме готвачи и известни личности. Въпреки това твърдото ядро ​​от потребители остана и пазарът се стабилизира. Опитът доведе и до няколко извода. 

Проучете пазара 

Това е първа стъпка и ключов елемент за успеха от отглеждането на годжи бери. Разговорите с търговци на едро, посредници и дори само с големи купувачи на дребно е важна стъпка, чието пропускане може да разруши бизнеса ви.
 
Производството на 1 килограм прясно годжи в Италия струва около 40 евро. Средно са необходими 1,5 часа за набирането на килограм плод. При пазарна цена от 50-60 евро за килограм маржове за фермера има, но само ако продажбата е директна. Това означава например, че трябва да се фокусирате върху онлайн комуникацията, създаването на онлайн магазин и т.н. Това е тежка и времеемка работа, която изисква специфично ноу-хау, но е незаменима за директната продажба на потребителя. Може да изберете и директни продажби - на фермерски пазари, договорки с местни търговци и т.н. 

Разнообразете крайните продукти 
 
Годжи бери се берат непрекъснато от края на май до началото на юни до края на септември (в зависимост от района на отглеждане). Един  хектар с 4000 разсада дава около 5-6 тона за един сезон.  Една част със сигурност може да бъде предназначена за продажба на пресни продукти. Може да обмислите и преработката им.  Става дума за сокове, пюрета, конфитюри, сосове и т.н.  
 
Преработените продукти имат голямото предимство, че могат да се съхраняват дълго време и лесно да се транспортират навсякъде по света. 

Съсредоточете се върху корпоративните синергии

Не е разумно един фермер да залага всичко на годжи бери. Едно от решенията е корпоративната синергия. Годжи берито се вписва естествено в дейностите, които фермата вече извършва. Например, ако конфитюрите се произвеждат от плодове, произведени във фермата, годжи берито представлява допълнителен източник на диверсификация, без да се налага да инвестирате в оборудване и ноу-хау . 

Фокусирайте се върху качеството 

Заложете на качествен разсад и сортове, които вече са адаптирани към почвените и климатичните условия в региона. Местният произход, автентичността и свежестта са маркетинговите лостове, които трябва да се използват, за да се убеди крайният потребител да купи.




ВИЖТЕ ОЩЕ:

Как се събират две реколти със слънчева енергия

Само български производители ще предлагат биохрани по училищните схеми

Марияна Димитрова: Чистата храна е това, което ме мотивира да се занимава със земеделие