Годжи бери е култура, която отдавна се е утвърдила у нас. Тя продължава да привлича вниманието на все повече фермери през последните години. Не всеки от тях обаче успява да изгради печеливш бизнес. Затова специализираното издание AgroNotizie дава четири съвета за успеха.
В Италия тенденцията да се отглежда годжи бери набира солиден интерес преди около 10 години. Знае се, че плодът, който им монголски произход, съдържа изключително високи нива на антиоксиданти. Инфлуенсъри и филмови звезди го използваха ежедневно и лека-полека тези плодове навлязоха в диетата на много италианци.
В резултат на този интерес много ферми решиха да започнат бизнес с червените горски плодове. Те диверсифицираха културите, решавайки да конкурират сушената продукция от Китай с пресни плодове, произведени в Италия. Години по-късно балонът се спука и годжи берито вече не е в центъра на вниманието на гурме готвачи и известни личности. Въпреки това твърдото ядро от потребители остана и пазарът се стабилизира. Опитът доведе и до няколко извода.
Проучете пазара
Това е първа стъпка и ключов елемент за успеха от отглеждането на годжи бери. Разговорите с търговци на едро, посредници и дори само с големи купувачи на дребно е важна стъпка, чието пропускане може да разруши бизнеса ви.
Производството на 1 килограм прясно годжи в Италия струва около 40 евро. Средно са необходими 1,5 часа за набирането на килограм плод. При пазарна цена от 50-60 евро за килограм маржове за фермера има, но само ако продажбата е директна. Това означава например, че трябва да се фокусирате върху онлайн комуникацията, създаването на онлайн магазин и т.н. Това е тежка и времеемка работа, която изисква специфично ноу-хау, но е незаменима за директната продажба на потребителя. Може да изберете и директни продажби - на фермерски пазари, договорки с местни търговци и т.н.
Разнообразете крайните продукти
Годжи бери се берат непрекъснато от края на май до началото на юни до края на септември (в зависимост от района на отглеждане). Един хектар с 4000 разсада дава около 5-6 тона за един сезон. Една част със сигурност може да бъде предназначена за продажба на пресни продукти. Може да обмислите и преработката им. Става дума за сокове, пюрета, конфитюри, сосове и т.н.
Преработените продукти имат голямото предимство, че могат да се съхраняват дълго време и лесно да се транспортират навсякъде по света.
Съсредоточете се върху корпоративните синергии
Не е разумно един фермер да залага всичко на годжи бери. Едно от решенията е корпоративната синергия. Годжи берито се вписва естествено в дейностите, които фермата вече извършва. Например, ако конфитюрите се произвеждат от плодове, произведени във фермата, годжи берито представлява допълнителен източник на диверсификация, без да се налага да инвестирате в оборудване и ноу-хау .
Фокусирайте се върху качеството
Заложете на качествен разсад и сортове, които вече са адаптирани към почвените и климатичните условия в региона. Местният произход, автентичността и свежестта са маркетинговите лостове, които трябва да се използват, за да се убеди крайният потребител да купи.
ВИЖТЕ ОЩЕ:
Как се събират две реколти със слънчева енергия
Само български производители ще предлагат биохрани по училищните схеми
Марияна Димитрова: Чистата храна е това, което ме мотивира да се занимава със земеделие
0 КОМЕНТАРА