Българските яйца са най-евтините в цяла Европа, затова имаме сделки дори с някои традиционни страни износителки, каквато е Полша, обяви председателят на Съюза на птицевъдите в България Ивайло Гълъбов пред Дарик. Не така стоят нещата при пилешкото месо – изнасяме по около 50 хил. тона годишно охладено месо, а внасяме 100 хил. тона замразено, което се ползва и в преработвателната индустрия, подчерта браншовият представител.

Вижте индикативния график за Кампания 2021

Голям проблем за производството и в сектор „Птицевъдство” е поскъпването на енергоизточниците. „Те са основен фактор, който определя себестойността на нашите продукти, люпилните работят изцяло на газ и ток”, каза Гълъбов и добави:

"Друго важно влияние оказват цените на зърното, те също растат, въобще всички борсови стоки поскъпват. Ако в България имаше повече потребление, вероятно и потребителските стоки щяха да тръгнат нагоре и да се получи една голяма инфлация. Покупателната способност обаче не е толкова голяма и затова не се забелязват сериозни инфлационни процеси, но вероятно и това ще се случи.”

Ивайло Гълъбов: Към момента пазарната цена в големи периоди от време е по-ниска от себестойността.

Браншовият представител припомни, че на срещата с експерти на земеделското министерство е поискана възможност за пазарна подкрепа, като даде пример за такава, осигурена на млекопроизводителите във Франция и на свиневъдите в Белгия. Гълъбов изрази надежда, че министерството ще намери източник на една такава подкрепа за птицевъдите у нас. 

Той оповести, че секторът получава годишно 35-36 млн. лв. за хуманно отношение и подчерта, че няколко правителства изпълняват ангажиментите си коректно към тях, а зам.-министър Крум Неделков е обещал, че обещаните допълнителни 3 млн. лв. по схемата ще бъдат изплатени до края на годината. 

Гълъбов уточни, че на срещата в министерството се е говорило и за налагането на мониторинг за салмонела, а не за възбрана на товарите, така че да не се затрудняват вносители и преработватели, задържайки се техните стоки, като в същото време обаче се гарантира пълната безопасност на продуктите, които стигат до крайния потребител. 

Надяваме се консумацията на пилешко месо и яйца да се увеличи, защото вследствие на ограниченията в туризма разчитаме на по-висока консумация от потребителите, тъй като нашето производство не може така бързо да почва и да спира, както някои други отрасли”, каза още Ивайло Гълъбов.